Πιο αυστηρές ποινές; Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;

Η Super League αντί για αυστηροποίηση του πειθαρχικού κώδικα, ζητούν πιο ήπιες τιμωρίες. Το 10.gr αποκαλύπτει τις προτάσεις του συνεταιρισμού.

Πιο αυστηρές ποινές; Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις; | to10.gr

Η FIFA και η UEFA ζητούν αυστηρές ποινές και η Super League προτείνει πιο… χαλαρές. Στον συνεταιρισμό ζήλεψαν την ΕΠΟ της εξυγίανσης και είπαν να την μιμηθούν.

Έτσι, στις προτάσεις για αλλαγή του πειθαρχικού κώδικα (προϊόν σύσκεψης 10 δικηγόρων ΠΑΕ), τις οποίες παρουσιάζει αποκλειστικά to10.gr, στη Super League είπαν να εξαλείψουν ορισμένους κανονισμούς που «ενοχλούν».

Όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του Όσκαρ Γκαρθία, του πρώην προπονητή του Ολυμπιακού που τραυματίστηκε από ρολό χαρτί πριν από την έναρξη του αγώνα με τον ΠΑΟΚ. Με τον νυν πειθαρχικό κώδικα, προβλέπεται αφαίρεση βαθμών και ποινή 2-3 αγωνιστικών. Οι ποινές αυτές φυσικά, ήταν προ της γραμματικής διατύπωσης του προέδρου της Επιτροπής Εφέσεων Δημήτρη Σκουτέρη που σκανδαλωδώς «έριξε» το -3 από τον ΠΑΟΚ.

Τι έρχεται λοιπόν, και κάνει η Super League; Την ενοχλεί η αφαίρεση τριών βαθμών; Την… εξαφανίζει.

Κάνει δε, διαχωρισμό για τις ρίψεις αντικειμένων 1. πριν από την έναρξη του αγώνα και μετά τη λήξη του και 2. κατά τη διάρκεια.

Για ρίψη αντικειμένων πριν από την έναρξη ή μετά τη λήξη, αναφέρει χαρακτηριστικά «Εάν η ρίψη των αντικειμένων πραγματοποιείται πριν την έναρξη ή μετά την λήξη του αγώνα, η υπαίτια ομάδα τιμωρείται με χρηματική ποινή ύψους έως είκοσι χιλιάδες ευρώ (20.000)». Πουθενά αφαίρεση βαθμών, πουθενά διακοπή. Αν σκοτωθεί κάποιος δηλαδή, ο αγώνας θα γίνει κανονικά.

Στο άρθρο 15, παράγραφος 3, έχει προστεθεί παράγραφος μάλιστα, με τίτλο «Συνθήκες μη ασφαλούς έναρξης ή συνέχισης του αγώνα» στο οποίο δίνει τη δυνατότητα στο διαιτητή να αναβάλει ή να διακόψει τον αγώνα και να τον ματαιώσει αν η διακοπή είναι περισσότερη από 45 λεπτά. Του δίνει μάλιστα, μετά το 45λεπτο, να ζητήσει την εκκένωση του γηπέδου.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Σε κάθε περίπτωση που οι εν γένει συνθήκες που επικρατούν στις εξέδρες ή στον αγωνιστικό χώρο ή στην περιμετρική αυτού έκταση δεν επιτρέπουν την ασφαλή έναρξη ή συνέχιση του αγώνα, ο διαιτητής αναβάλλει την έναρξη ή διακόπτει οριστικά τον αγώνα. Αν η αναβολή έναρξης ή η διακοπή υπερβεί τα σαράντα πέντε (45) λεπτά, τότε ο αγώνας ματαιώνεται / διακόπτεται οριστικά και διαιτητής ανακοινώνει άμεσα την απόφασή του και συντάσσει το φύλλο αγώνα. Κατ΄ εξαίρεση ο διαιτητής δύναται το αργότερο μέχρι την παρέλευση του ως άνω σαρανταπελάπτου να διατάξει την εκκένωση των κερκίδων ή μέρους αυτών, η οποία πρέπει να λάβει χώρα το αργότερο εντός τριάντα (30) λεπτών από τη γνωστοποίηση της σχετικής απόφασης του διαιτητή. Αν παρά την εντολή εκκένωσης, αυτή δεν επιτευχθεί εντός του εν λόγω χρονικού διαστήματος, ο διαιτητής διατάσσει την οριστική ματαίωση ή διακοπή του αγώνα. Σε κάθε περίπτωση οριστικής ματαίωσης ή διακοπής αγώνα επιβάλλεται χρηματική ποινή έως πενήντα χιλιάδων (50.000) Ευρώ επιπροσθέτως των ποινών που προβλέπονται από έτερες διατάξεις».

Η συγκεκριμένη παράγραφος αφορά και επεισόδια στις εξέδρες αφού στην παράγραφο 4, δεν γίνεται λόγος πλέον για επεισόδια στις εξέδρες ή τα αποδυτήρια.

Στην παράγραφο 2, εννοείται ότι ζητάει την κατάργηση της τιμωρίας έδρας άναμμα καπνογόνων και «χρυσώνει» το χάπι ζητώντας η τιμωρία αντί για τις 30.000 ευρώ να μπορεί να φτάσει τις 40.000 ευρώ. Παράλληλα, προτείνεται η κατάργηση του ελάχιστου ορίου των 5.000 ευρώ.

Κλιμακωτή αφαίρεση βαθμών

Στην παράγραφο 4 λοιπόν, γίνεται λόγος για τιμωρία ομάδας από είσοδο οπαδών στον αγωνιστικό χώρο.
Γίνεται διαχωρισμός για είσοδο πριν την έναρξη ή κατά τη διάρκεια και για είσοδο μετά το τέλος του αγώνα.
Αφαίρεση βαθμών προβλέπεται για είσοδο πριν την έναρξη ή κατά τη διάρκεια και είναι κλιμακωτή.

«γ) Ο αγώνας που δεν άρχισε ή διακόπηκε οριστικά επί τη βάσει οιασδήποτε διάταξης του παρόντος κώδικα κατακυρώνεται υπέρ της ανυπαίτιας ομάδας. Από την υπαίτια ομάδα, επιπροσθέτως, αφαιρούνται από τη βαθμολογία του πρωταθλήματος: (i) τρεις (3) βαθμοί αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν νικητήριο υπέρ της ανυπαίτιας ομάδας ή (ii) δύο (2) βαθμοί αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν ισόπαλο ή (iii) ένας (1) βαθμός αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν νικητήριο υπέρ της υπαίτιας ομάδας. Αν υπαίτιες είναι και οι δύο ομάδες αφαιρούνται τρεις (3) βαθμοί σε κάθε περίπτωση από κάθε ομάδα».

Σε περίπτωση που μία ομάδα τιμωρηθεί τρεις φορές για είσοδο οπαδών στον αγωνιστικό χώρο, αποβάλλεται από το πρωτάθλημα.

Διακοπή μόνο από τραυματισμό

Διακοπή αγώνα προβλέπεται μόνο σε περίπτωση ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΥ προπονητή, ποδοσφαιριστή ή διαιτητή ενώ ο υπάρχον κώδικας κάνει λόγο για «σωματική βλάβη προσώπου νόμιμα ευρισκομένου στον αγωνιστικό χώρο».

«Δώσε» και σώσε

Όπως και στον αθλητικό νόμο του Σταύρου Κοντονή, μία ομάδα δύναται να τιμωρηθεί με μικρότερη από την προβλεπόμενη ποινή ή ακόμη και με απαλλαγή, σε περίπτωση που… «η εν λόγω (υπαίτια) ομάδα συμβάλλει ουσιωδώς στην ανεύρεση των υπαίτιων φυσικών προσώπων (οπαδών), τότε παρέχεται στα δικαιοδοτικά όργανα η δυνατότητα της επιβολής μειωμένων ποινών ή και της απαλλαγής της εν λόγω ομάδα, ακόμη και μετά την τελεσιδικία της οικείας απόφασης, με δυνατότητα υποβολής αίτησης ανάκλησης ή μεταρρύθμισης ενώπιον του δικαιοδοτικού οργάνου του τελευταίου βαθμού».

Καμία τιμωρία στην ΠΑΕ για απειλή!

Σε περίπτωση απειλής αξιωματούχου αγώνα, προτείνεται η διαγραφή της δυνατότητας τιμωρίας της ομάδας (!) που ξεκινούσε από αγωνιστικές κεκλεισμένων των θυρών και έφτανε μέχρι και υποβιβασμό.

Σε ότι αφορά τα φυσικά πρόσωπα, πρόστιμα έως 20.000 ευρώ και απαγόρευση εισόδου στα γήπεδα έως έξι μήνες.

Τον υπάρχουν κώδικα, το πρόστιμο είναι 50.000 ευρω και η απαγόρευση εισόδου στο γήπεδο από ένα έως τρία έτη.

Επιστροφή στις πειθαρχικές επιτροπές

Να σημειωθεί τέλος, ότι προτείνεται να επιστρέψουν στην ευθύνη των πειθαρχικών ομάδων τα αδικήματα των δυσφημιστικών δηλώσεων που από φέτος είναι στην Επιτροπή Δεοντολογίας η οποία δεν έχει επιβάλλει ούτε μία ποινή.

«Η μεταφορά των σχετικών προβλέψεων στον Κώδικα Δεοντολογίας κρίνεται ως μη πετυχημένη» σημειώνεται.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ 

Άρθρο/-α π.κ. Πρόταση Περί Τροποποίησης Αιτιολογία Της Προτεινόμενης Τροποποίησης
7.4 Προτείνεται να επανέλθει το τελευταίο εδάφιο της παρ. 7.4(δ) του Π.Κ. του 2016: «Σε περίπτωση μετεγγραφής ποδοσφαιριστή οι ποινές αποκλεισμού (δηλωθείσες ή μη) εκτίονται άμεσα στους αγώνες της νέας ομάδας του». Δεν υπήρχε λόγος διαγραφής του εν λόγω εδαφίου.
8.3 Προτείνεται να προστεθεί διάταξη κατά την οποία η αυτόματη (εννοεί «αυτοδίκαιη») αποβολή εφαρμόζεται και επί αξιωματούχων του αγώνα που αποβάλλονται κατά τη διάρκεια αυτού (επίσης και για την περίπτωση που ο αγώνας διακοπεί ή ακυρωθεί). Δε συνάδει με το αίσθημα δικαίου ένας αξιωματούχος να αποβάλλεται σε ένα αγώνα και στον αμέσως επόμενο αγώνα να συμμετέχει κανονικά σε αυτόν επειδή δεν έχει προλάβει να εκδωθεί η οικεία πειθαρχική ποινή.
9.6 Να απαλειφθεί η αναφορά σε «ΚΑΠ Ερασιτεχνικών πρωταθλημάτων» (καθώς πλέον ο ΚΑΠ είναι ενιαίος) Νομοτεχνική αλλαγή
10.1.α).I Ι. Να προστεθεί και η περίπτωση «απώθηση αντιπάλου ποδοσφαιριστή εκτός φάσεως»

 

ΙΙ. Να διαγραφεί το τελευταίο εδάφιο («Εφ’ όσον δεν έχει ….μένει ατιμώρητος»)

Απαραίτητες αλλαγές προς αποφυγή αντιφατικών αποφάσεων των πειθαρχικών οργάνων για όμοιες περιπτώσεις.
14.4 Ι. Να επανέλθει η πρόβλεψη του Π.Κ. του 2016 περί μη ευθύνης ομάδας για απρεπή συμπεριφορά φιλάθλων σε αγώνα οι οποίοι στρέφονται αποκλειστικά και μόνο κατά της ομάδας τους.

 

 

II.Η δεύτερη υποπαράγραφος («Η εκτός έδρα ομοσπονδία… εάν αποδειχθεί το αντίθετο») να αντικατασταθεί και να επανέλθει το πλήρες κείμενο της παραγράφου 4 του άρθρου 14 του Π.Κ. του 2016: «Δεν υπάρχει ευθύνη ομάδας για απρεπή συμπεριφορά…. των εν λόγω φιλάθλων». Σε κάθε περίπτωση να διαγραφεί η φράση «εντός έδρας ομοσπονδίας» δεδομένου ότι η εν λόγω φράση (το πραγματικό που περιγράφει) προφανώς δε μπορεί να συμβεί και μάλλον έχει εσφαλμένα τεθεί στον Π.Κ. εκ μετάφρασης αλλοδαπού κανονιστικού κειμένου.

Ι. Η αυτονόητη αυτή πρόβλεψη (που εδώ και πολλά έτη υπήρχε στον Π.Κ.) για ανεξήγητους λόγους απαλείφθηκε από τον Π.Κ. του 2017

 

 

II. Η εν λόγω πρόβλεψη (του Π.Κ. του 2016) αποτελούσε πάγιο και δίκαιο αίτημα της Super League (ειδικά δε των μικρομεσαίων ομάδων) και κακώς αφαιρέθηκε από τον Π.Κ. του 2017.

15.1 Ι. Προτείνεται και ζητείται η κατάργηση των ελαχίστων ορίων ποινών καθώς και η κατάργηση της δυνατότητας του διαιτητή να διακόπτει αγώνα για τα αδικήματα της εν λόγω παραγράφου.

 

ΙΙ. Εξαιρετικά προτείνεται η αύξηση του ανωτάτου ορίου ποινής για υβριστικά πανό.

 

ΙΙΙ. Τέλος, προτείνεται η κατάργηση της διαδικασίας της «προειδοποίησης» της παρ. (α)

Στη συντριπτική πλειοψηφία τους οι ποινές του άρθρου 15.1 είναι εξοντωτικές για τις ΠΑΕ. Αν, δε, ληφθεί υπόψη ότι πολλές εξ αυτών επιβάλλονται εις διπλούν (εν είδει ποινικής ρήτρας από  χορηγούς)  καθώς και ότι είναι πιθανή η επιβολή πρόσθετων διοικητικών ποινών από την Πολιτεία, είναι προφανές ότι η προτεινόμενη αλλαγή είναι επιβεβλημένη, άλλως διακυβεύεται η βιωσιμότητα πολλών ΠΑΕ.
15.2 Ι. Προτείνεται η κατάργηση της ποινής διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές για τα συγκεκριμένα αδικήματα. Διευκρινίζεται πως αν υπάρχει ρίψη των εν λόγω αντικειμένων (της παρ. 2) εφαρμόζεται η παρ. 3 του άρθρου 15 όπου εκεί φυσικά δύναται να επιβάλλεται η εν λόγω ποινή υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις (βλ. παρατήρησή μας κατωτέρω υπό άρθρο 15.3).

 

ΙΙ. Το πρόστιμο της παρ. (α) προτείνεται να κυμαίνεται έως 40.000 Ευρώ (από 30.000 Ευρώ) αλλά χωρίς ελάχιστο όριο. Σε περίπτωση υποτροπής (παρ. «β») προτείνεται η αύξηση του ανωτάτου ορίου στις 80.000 Ευρώ.

 

 

ΙΙΙ. Προτείνεται η διαγραφή της παρ. (δ)

Ι. Η εν λόγω ποινή θεωρείται υπερβολική και επιζήμια συνολικώς για το άθλημα και θα πρέπει να προβλέπεται μόνο για ιδιαίτερης απαξίας πειθαρχικά αδικήματα.

 

 

 

ΙΙ. Η μείωση του ελάχιστου ορίου και η αύξηση του ανώτατου ορίου θα επιτρέψουν στα πειθαρχικά όργανα να κάνουν δικαιότερη επιμέτρηση των ποινών αναλόγως της βαρύτητας των αδικημάτων.

 

ΙΙΙ. Η εν λόγω πρόβλεψη είναι εξοντωτική και πέραν κάθε λογικής

15.3 Προτείνεται η διαμόρφωση νέας κατηγοριοποίησης και περιγραφής των αδικημάτων της εν λόγω παραγράφου ως εξής:

 

«3.       Ρίψεις φωτοβολίδων και αντικειμένων – Συνθήκες αγώνα

 

Η ρίψη πάσης φύσεως αντικειμένου στον αγωνιστικό χώρο ή από μία κερκίδα σε άλλη, ιδιαίτερα δε πυρσών, φωτοβολίδων, κροτίδων, βεγγαλικών, πυροτεχνημάτων, καπνογόνων  και οποιουδήποτε εν γένει εύφλεκτου υλικού, πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τη λήξη του αγώνα απαγορεύεται αυστηρά. Εάν, παρά την απαγόρευση, συμβεί, επιφέρει τις ακόλουθες ποινές:

 

Α.             Ρίψεις πριν την έναρξη ή μετά τη λήξη του αγώνα 

 

Εάν η ρίψη των αντικειμένων πραγματοποιείται πριν την έναρξη ή μετά την λήξη του αγώνα, η υπαίτια ομάδα τιμωρείται με χρηματική ποινή ύψους έως είκοσι χιλιάδες ευρώ (20.000).

 

Β.             Ρίψεις στη διάρκεια του αγώνα

 

α)         Η ρίψη αντικειμένων τα οποία κατά την κοινή πείρα δεν είναι πρόσφορα, κατά κανόνα, να προκαλέσουν σωματική βλάβη προσώπου που νόμιμα βρίσκεται στον αγωνιστικό χώρο, τιμωρείται με χρηματική ποινή έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ, αν δεν επήλθε σωματική βλάβη. Αν, αντίθετα, επήλθε σωματική βλάβη επιβάλλεται χρηματική ποινή έως επτά χιλιάδες (7.000) ευρώ.

 

β)      Η ρίψη αντικειμένων τα οποία κατά την κοινή πείρα είναι πρόσφορα, κατά κανόνα, να προκαλέσουν σωματική βλάβη προσώπου που νόμιμα βρίσκεται στον αγωνιστικό χώρο, τιμωρείται με χρηματική ποινή έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, αν δεν επήλθε σωματική βλάβη. Αν, αντίθετα, επήλθε σωματική βλάβη επιβάλλεται χρηματική ποινή έως τριάντα  χιλιάδες (30.000) ευρώ. Αν, ωστόσο, από τη ρίψη των αντικειμένων της παρούσης παραγράφου επήλθε τραυματισμός ποδοσφαιριστή ή προπονητή ή διαιτητή, τότε επέρχεται οριστική διακοπή του αγώνα και επιβάλλεται χρηματική ποινή έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.

 

γ)      Ειδικά σε περίπτωση ρίψης φωτοβολίδας ευθείας βολής εκ της οποίας δεν επήλθε σωματική βλάβη προσώπου, ο διαιτητής διατάσσει προσωρινή διακοπή του αγώνα και επιβάλλεται χρηματική ποινή είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ. Σε περίπτωση εκ νέου ρίψης διατάσσεται και πάλι προσωρινή διακοπή, επιβάλλεται συνολική χρηματική ποινή σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ και ποινή διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές για μία (1) αγωνιστική ημέρα. Αν από την ρίψη φωτοβολίδας ευθείας βολής επήλθε σωματική βλάβη επιβάλλεται χρηματική ποινή έως τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ ενώ αν επήλθε τραυματισμός ποδοσφαιριστή ή προπονητή ή διαιτητή, τότε επέρχεται οριστική διακοπή του αγώνα και επιβάλλεται χρηματική ποινή έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.

 

Γ.      Συνθήκες μη ασφαλούς έναρξης ή συνέχισης του αγώνα

 

Σε κάθε περίπτωση που οι εν γένει συνθήκες που επικρατούν στις εξέδρες ή στον αγωνιστικό χώρο ή στην περιμετρική αυτού έκταση δεν επιτρέπουν την ασφαλή έναρξη ή συνέχιση του αγώνα, ο διαιτητής αναβάλλει την έναρξη ή διακόπτει οριστικά τον αγώνα. Αν η αναβολή έναρξης ή η διακοπή υπερβεί τα σαράντα πέντε (45) λεπτά, τότε ο αγώνας ματαιώνεται / διακόπτεται οριστικά και διαιτητής ανακοινώνει άμεσα την απόφασή του και συντάσσει το φύλλο αγώνα. Κατ΄ εξαίρεση  ο διαιτητής δύναται το αργότερο μέχρι την παρέλευση του ως άνω σαρανταπελάπτου να διατάξει την εκκένωση των κερκίδων ή μέρους αυτών, η οποία πρέπει να λάβει χώρα το αργότερο εντός τριάντα (30) λεπτών από τη γνωστοποίηση της σχετικής απόφασης του διαιτητή. Αν παρά την εντολή εκκένωσης, αυτή δεν επιτευχθεί εντός του εν λόγω χρονικού διαστήματος, ο διαιτητής διατάσσει την οριστική ματαίωση ή διακοπή του αγώνα. Σε κάθε περίπτωση οριστικής ματαίωσης ή διακοπής αγώνα επιβάλλεται χρηματική ποινή έως πενήντα χιλιάδων (50.000) Ευρώ επιπροσθέτως των ποινών που προβλέπονται από έτερες διατάξεις».

 

Προτείνεται μια ρεαλιστική προσέγγιση των πειθαρχικών παραβάσεων.
15.4 Προτείνεται η αναδιατύπωση της παραγράφου 4 ως εξής:

 

«4.         Είσοδος οπαδών στον αγωνιστικό χώρο 

        

Α.      Πριν την έναρξη ή κατά τη διάρκεια του αγώνα

 

α)     Σε περίπτωση εισόδου οπαδών στον αγωνιστικό χώρο του γηπέδου μία ώρα πριν και μέχρι την έναρξη του αγώνα, ο διαιτητής διατάζει την εκκένωση των κερκίδων εντός ευλόγου διαστήματος και, αν αυτή δεν επιτευχθεί, την οριστική μη έναρξη του αγώνα. Η παρούσα διάταξη δεν εφαρμόζεται και ουδεμία ποινή επιβάλλεται αν η είσοδος αφορούσε μικρό αριθμό οπαδών που εισήλθαν ειρηνικά και για μικρό χρονικό διάστημα πέριξ του αγωνιστικού χώρου αποκλειστικά και μόνο προκειμένου να αναρτήσουν πανό περιμετρικά των θυρών.  

 

β)       Η είσοδος οπαδών κατά τη διάρκεια του αγώνα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την οριστική διακοπή του αγώνα χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση εφόσον συνδέεται με βιαιοπραγίες κατά προσώπων. Αν η είσοδος οπαδών κατά τη διάρκεια του αγώνα δε συνδέεται με βιαιοπραγίες κατά προσώπων αλλά μόνον με φθορά ξένης ιδιοκτησίας τότε διατάζεται η εκκένωση των κερκίδων εντός ευλόγου διαστήματος και αν αυτή δεν επιτευχθεί η οριστική διακοπή του αγώνα. Αν η είσοδος των οπαδών δεν συνδέεται ούτε με βιαιοπραγίες ούτε με φθορά ξένης ιδιοκτησίας ο αγώνας διακόπτεται προσωρινά μέχρι την αποχώρηση των οπαδών και επιβάλλεται χρηματική ποινή έως δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, αν η αποχώρηση επήλθε σε μικρό διάστημα, άλλως διατάσσεται η εκκένωση των κερκίδων εντός ευλόγου διαστήματος και επιβάλλεται πειθαρχική ποινή έως τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ. Αν η εκκένωση δεν επιτευχθεί διατάσσεται η οριστική διακοπή του αγώνα και επιβάλλονται οι ποινές της παραγράφου (δ) κατωτέρω.

 

γ)         Ο αγώνας που δεν άρχισε ή διακόπηκε οριστικά επί τη βάσει οιασδήποτε διάταξης του παρόντος κώδικα κατακυρώνεται υπέρ της ανυπαίτιας ομάδας. Από την υπαίτια ομάδα, επιπροσθέτως, αφαιρούνται από τη βαθμολογία του πρωταθλήματος: (i) τρεις (3) βαθμοί αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν νικητήριο υπέρ της ανυπαίτιας ομάδας ή (ii) δύο (2) βαθμοί αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν ισόπαλο ή (iii) ένας (1) βαθμός αν κατά το χρόνο διακοπής το αποτέλεσμα ήταν νικητήριο υπέρ της υπαίτιας ομάδας. Αν υπαίτιες είναι και οι δύο ομάδες αφαιρούνται τρεις (3) βαθμοί σε κάθε περίπτωση από κάθε ομάδα.  

 

δ)         Εάν από την είσοδο οπαδών σημειώθηκαν βιαιοπραγίες κατά προσώπων ή φθορά ξένης ιδιοκτησίας και διατάχτηκε (ή έπρεπε να διαταχτεί) η εκκένωση των κερκίδων ή η μη έναρξη ή η μη συνέχιση του αγώνα τότε επιβάλλεται χρηματική ποινή έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ  και ποινή διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές από μία (1) έως δύο (2) αγωνιστικές. 

 

Β.        Μετά τη λήξη του αγώνα 

 

Η είσοδος οπαδών στον αγωνιστικό χώρο του γηπέδου μετά τη λήξη του αγώνα επιφέρει τις ακόλουθες ποινές:

 

(α) Χρηματική ποινή έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, εάν η είσοδος δεν συνδέεται με βιαιοπραγίες κατά προσώπων ή φθορά ξένης ιδιοκτησίας. 

 

(β) Εάν από την είσοδο σημειώθηκαν βιαιοπραγίες κατά προσώπων ή φθορά ξένης ιδιοκτησίας τότε επιβάλλεται χρηματική ποινή από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ και ποινή διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές από μία (1) έως δύο (2) αγωνιστικές.

 

Γ.        Υποτροπή

 

Σε περίπτωση που εντός της ίδιας αγωνιστικής περιόδου υπάρξουν εις βάρος μίας ομάδας τρείς (3) περιπτώσεις εισόδου οπαδών στον αγωνιστικό χώρο και δημιουργία συμπλοκών εντός αυτού, τότε η εν λόγω ομάδα θα αποβάλλεται από το πρωτάθλημα.

Προτείνεται μια ρεαλιστική προσέγγιση των πειθαρχικών παραβάσεων. Επίσης προβλέπεται ειδική περίπτωση υποτροπής.
15.5 Προτείνεται η προσθήκη νέων παραγράφων «δ», «ε» και «στ»» με το εξής λεκτικό:

 

«δ) Σε περίπτωση τέλεσης των αδικημάτων των προηγούμενων παραγράφων από οπαδούς, που δύνανται να έχουν ως συνέπεια την πειθαρχική ευθύνη μίας ομάδας, αν η εν λόγω (υπαίτια) ομάδα συμβάλλει ουσιωδώς στην ανεύρεση των υπαίτιων φυσικών προσώπων (οπαδών), τότε παρέχεται στα δικαιοδοτικά όργανα η δυνατότητα της επιβολής μειωμένων ποινών ή και της απαλλαγής της εν λόγω ομάδα, ακόμη και μετά την τελεσιδικία της οικείας απόφασης, με δυνατότητα υποβολής αίτησης ανάκλησης ή μεταρρύθμισης ενώπιον του δικαιοδοτικού οργάνου του τελευταίου βαθμού».

 

«ε) Με την εξαίρεση περιπτώσεων πειθαρχικών παραπτωμάτων που είχαν ως αποτέλεσμα τη μη έναρξη αγώνα ή τη διακοπή αγώνα ή την εκκένωση κερκίδων, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις επιβολής χρηματικών πειθαρχικών ποινών και μόνον ως προς αυτές, κατά την επιμέτρηση των τελευταίων θα λαμβάνονται υπόψη τα οικονομικά μεγέθη εκάστης ομάδας καθώς και ο αριθμός των εισιτηρίων που κατά μέσο όρο διαθέτει ώστε οι επιβαλλόμενες ποινές να μην ανέρχονται στα ανώτατα όρια αυτών αναφορικά με ασθενέστερες οικονομικά ομάδες».

 

«στ) Σε περίπτωση τιμωρίας ομάδας για τουλάχιστον τέσσερεις (4) φορές εντός της ίδιας αγωνιστικής περιόδους για αδικήματα που σχετίζονται με βίαιη συμπεριφορά των φιλάθλων της, τότε στην εν λόγω ομάδα θα επιβάλλεται επιπροσθέτως ποινή διεξαγωγής αγώνων χωρίς θεατές για οκτώ (8) αγωνιστικές ημέρες».

Η επιμέτρηση των πειθαρχικών ποινών πρέπει να τελεί σε συνάρτηση με την προσπάθεια ανεύρεσης των φυσικών αυτουργών και να λαμβάνει υπόψη τα διαφορετικά οικονομικά δεδομένα εκάστης ομάδας. Επίσης προβλέπεται ειδική περίπτωση υποτροπής.
17 Απαιτείται εναρμόνιση του εν λόγω άρθρου με τις διατάξεις του νέου κώδικα anti-doping (Ν. 4373/2016 – ΦΕΚ Α’ 49 / 1.4.2016) Πολλές διατάξεις της υφιστάμενης πρόβλεψης είναι ασύμβατες με τις διατάξεις του Ν. 4373/2016. Ιδίως η παρ. Ι.3 του άρθρου 17 του Π.Κ. αντιβαίνει στο άρθρο 9 του εν λόγω νόμου, περί αρμοδιότητας της Πειθαρχικής Επιτροπής του ΕΣΚΑΝ και του ΑΣΕΑΔ.
19 Προτείνεται η διαγραφή της δυνατότητας τιμωρίας της ομάδας και η μείωση της ποινής του πειθαρχικώς ελεγκτέου φυσικού προσώπου σε πρόστιμο έως 20.000 Ευρώ και σε απαγόρευση εισόδου στη γήπεδο έως έξι (6) μήνες Η υπάρχουσα πρόβλεψη είναι υπερβολική.
23.1 Προτείνεται να προβλέπεται ότι η προθεσμία και η άσκηση έφεσης αναστέλλει την εκτέλεση των αποφάσεων (πλην των χρηματικών προστίμων οπότε οι πρωτοβάθμιες αποφάσεις μπορούν να παραμείνουν προσωρινά εκτελεστές).

 

 

Υπάρχουν περιπτώσεις που η άμεση εκτελεστότητα των πρωτοβάθμιων αποφάσεων οδηγεί σε ανεπιεική αποτελέσματα όταν αυτές έχουν εκτιθεί και εξαφανίζονται στο δεύτερο βαθμό (λ.χ. περιπτώσεις ποινών διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές).
24.2 (δ) Προτείνεται η τροποποίηση της διάταξης ως εξής: «δ) για την εκδίκαση όλων εν γένει των πειθαρχικών και λοιπών παραβάσεων που μνημονεύονται στο φύλλο αγώνα ή στην έκθεση του παρατηρητή και που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό» Απαραίτητη διευκρίνιση.
24.4 Προτείνεται η σύντμηση της προθεσμίας έφεσης των οργάνων πειθαρχικής δίωξης από δώδεκα (12) σε πέντε (5) ημέρες (χωρίς να απαιτείται η επίκληση των ειδικών λόγων έφεσης εντός της εν λόγω προθεσμίας). Η υφιστάμενη προθεσμία είναι εξαιρετικά μεγάλη και δύναται να οδηγήσει σε έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων σε χρονικό διάστημα που θα αφίσταται σημαντικά του χρόνου τέλεσης του οικείου αγώνα (ή εν γένει του οικείου πειθαρχικού παραπτώματος).
24.5 Προτείνεται ο δραστικός περιορισμός της δικαιοδοσίας του Διαιτητικού Δικαστηρίου και δη μόνο για τις εξής περιπτώσεις: (Α) Για φυσικά πρόσωπα: α) ποινή αποκλεισμού άνω των έξι (6) μηνών, β) ως έχει, γ) άνω των έξι (6) μηνών, δ) άνω των έξι (6) αγωνιστικών, ε) άνω των 150.000 Ευρώ – (Β) Για νομικά πρόσωπα: α) άνω των τριών (3) αγωνιστικών, β) ως έχει, γ) ως έχει, δ) άνω των 200.000 Ευρώ, ε) ως έχει στ) ως έχει, ζ) ως έχει, η) ως έχει. Οι εν λόγω τροποποιήσεις προτείνονται ώστε οι σχετικές πειθαρχικές αποφάσεις να καθίστανται αμετάκλητες σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Παραρτημα Α’ Στο άρθρο 1 παρ. (α) να διευκρινισθεί ότι απαιτούνται καταδίκες με αμετάκλητες αποφάσεις. Επίσης να διευκρινισθεί ότι τα πειθαρχικά όργανα δύνανται να ελέγχουν την ουσία των σχετικών πορισμάτων της Ε.Ε.Α. Απαραίτητες τροποποιήσεις.
Γενικεσ

παρατηρησεισ

Ι. Προτείνεται η αντικατάσταση όλων των ποινών που επιβάλλονται για συγκεκριμένο ημερολογιακό διάστημα (ήτοι αυτές που εκφράζονται λ.χ. σε ημέρες, μήνες κλπ) με ποινές που επιβάλλονται για συγκεκριμένο αριθμό αγώνων. Επικουρικά, για την περίπτωση που η ως άνω πρότασή μας δε γίνει δεκτή, προτείνεται όπως η παρ. 6.β του άρθρου 23 προβλέπει ότι για την έκτιση των ποινών δεν θα υπολογίζεται το χρονικό διάστημα μόνον μεταξύ 1ης και 31ης Ιουλίου εκάστου έτους.

 

ΙΙ.  Προτείνεται η επαναφορά στον Π.Κ. (από τον Κώδικα Δεοντολογίας) των ποινών σε σχέση με δυσφήμιση ποδοσφαιρικών αρχών, δυσμενείς δηλώσεις κλπ και η εκδίκαση των οικείων αδικημάτων από τα πειθαρχικά όργανα.

 

ΙΙΙ. Προτείνεται η πρόβλεψη της ποινής της διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές για συγκεκριμένες κερκίδες (και όχι για το σύνολο του γηπέδου) σε περίπτωση που επεισόδια έγιναν ή προκλήθηκαν αποκλειστικά και μόνο από ευρισκόμενους σε αυτές φιλάθλους και όχι γενικευμένα. Στην περίπτωση που γίνει δεκτή η σχετική τροποποίηση, πρέπει η σχετική διευκρίνιση (μεταξύ άλλων) να γίνει στο άρθρο 5 παρ. 3. Η ίδια παρατήρηση αφορά και τις περιπτώσεις που διατάζεται από το διαιτητή η εκκένωση γηπέδου (οπότε αντιστοίχως προτείνεται να έχει δυνατότητα ο διαιτητής να διατάζει την εκκένωση συγκεκριμένων κερκίδων).

Η υφιστάμενη ρύθμιση οδηγεί σε μη δίκαια αποτελέσματα (αναλόγως του αν εντός του χρονικού διαστήματος της τιμωρίας τυγχάνει να έχουν οριστεί πολλοί ή λίγοι αγώνες) και ασάφειες.

 

 

 

 

ΙΙ. Η μεταφορά των σχετικών προβλέψεων στον Κώδικα Δεοντολογίας κρίνεται ως μη πετυχημένη.

 

 

ΙΙΙ. Η εν λόγω ποινή / πρόβλεψη υπάρχει στο πειθαρχικό δίκαιο σχεδόν όλων των προηγμένων πρωταθλημάτων και διοργανώσεων (και ιδίως αυτών της UEFA).