Από το Χόλιγουντ στην Ολίμπια Μιλάνο, από τον Ράφα Ναδάλ στη «Γιούβε» – πώς ένας σχεδιαστής πολυτελείας πρωτοπόρησε εκεί όπου οι υπόλοιποι δίσταζαν.
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του 20ού και του 21ου αιώνα, ένας σχεδιαστής που κατόρθωσε να υπερβεί τα στενά όρια της μόδας και να αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα σε διαφορετικούς τομείς της κοινωνίας. Στα 91 χρόνια της ζωής του (1934-2025), ο άνθρωπος που οι Ιταλοί αποκαλούσαν με σεβασμό «Re Giorgio» ένωσε δύο κόσμους που φαινόταν αδύνατο να βρεθούν στην ίδια τροχιά: τη μόδα και τον αθλητισμό.
Γεννήθηκε στην Πιατσέντσα, στις 11 Ιουλίου 1934, και το 1975 ίδρυσε τον δικό του οίκο. Μέσα σε λίγα χρόνια, η φίρμα Armani εξελίχθηκε σε αυτοκρατορία, με πάνω από 350 καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Η είσοδός του στο Χόλιγουντ με το American Gigolo το 1980 και ο Ρίτσαρντ Γκιρ ντυμένος «Αρμάνι» αποτέλεσαν σημείο καμπής. Από εκεί και πέρα, οι δημιουργίες του εμφανίστηκαν σε ταινίες όπως The Dark Knight ή The Wolf of Wall Street, ενώ νυφικά του φόρεσαν σταρ όπως η Νικόλ Κίντμαν και η Πενέλοπε Κρουζ.
Διαβάστε επίσης: Eurobasket 2025 Ελλάδα: Ο δρόμος μέχρι το βάθρο και η μεγάλη γαλανόλευκη ευκαιρία
Ωστόσο, ο Αρμάνι δεν αρκέστηκε στο να ορίσει την έννοια της κομψότητας στην κινηματογραφική βιομηχανία. Σταδιακά, στράφηκε σε έναν χώρο που μέχρι τότε παρέμενε σχεδόν «αμόλυντος» από τις μάρκες πολυτελείας: τον αθλητισμό. Εκείνος διέβλεψε ότι οι ποδοσφαιριστές, οι τενίστες, οι μπασκετμπολίστες θα γίνονταν σύντομα παγκόσμια είδωλα με τεράστια εμπορική αξία.
Η Ολίμπια Μιλάνο και το EA7
Το 2008 ο Αρμάνι έκανε το μεγάλο βήμα. Απέκτησε το ιστορικό μπασκετικό σωματείο Ολίμπια Μιλάνο,, σύλλογος πολυνίκης στην Ιταλία. Από τότε, το όνομα Emporio Armani Olimpia Milano γράφτηκε με χρυσά γράμματα στην ιστορία του ευρωπαϊκού μπάσκετ. Οι εμφανίσεις της ομάδας έφεραν το λογότυπο EA7, της αθλητικής σειράς που δημιούργησε το 2004. Το «7» ήταν αφιερωμένο στον φίλο του Αντρέι Σεφτσένκο, που φορούσε τον αριθμό αυτό στη Μίλαν.
Η σχέση με τον Ουκρανό επιθετικό ήταν καθοριστική. Από κοινού εγκαινίασαν καταστήματα στο Κίεβο, ενώ σε μια δεξίωση της Armani ο Σεφτσένκο γνώρισε τη μετέπειτα σύζυγό του, το μοντέλο Κρίστεν Παζίκ. Ο Αρμάνι αποδείχθηκε όχι μόνο φίλος αλλά και μέντορας για πολλούς αθλητές, δημιουργώντας δεσμούς που ξεπερνούσαν την επαγγελματική συνεργασία.
Ο Ναδάλ και οι αθλητές-πρέσβεις
Το 2010, ο Ράφα Ναδάλ έγινε η εμβληματική φιγούρα της EA7. Μεταμορφώθηκε από πρωταθλητής του τένις σε πρέσβη της κομψότητας, ποζάροντας ως μοντέλο για εσώρουχα και τζιν της Armani. Η επιλογή του Ισπανού σταρ ήταν στρατηγική: ο συνδυασμός αθλητικής κορυφής και μεσογειακής γοητείας ταίριαζε απόλυτα με την εικόνα που ήθελε να προβάλλει ο οίκος.
Στην ίδια κατηγορία βρέθηκαν και άλλοι ποδοσφαιριστές-σταρ, όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο και ο Ντέιβιντ Μπέκαμ. Η παρουσία τους επιβεβαίωσε πως η μόδα δεν ήταν πλέον απλώς μια «παράλληλη βιομηχανία», αλλά κομμάτι της αθλητικής ταυτότητας. Οι φωτογραφίσεις και οι καμπάνιες με αστέρες του ποδοσφαίρου έφεραν νέους ορίζοντες στη διαφήμιση και προανήγγειλαν την εποχή όπου το lifestyle θα γινόταν αναπόσπαστο κομμάτι του ποδοσφαίρου.
Η «Ατζούρα» και οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Η συμβολή του Αρμάνι στο ιταλικό εθνόσημο είναι ανεκτίμητη. Έντυσε την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου στο Μουντιάλ του 1994, όπου η Ιταλία έφτασε μέχρι τον τελικό στις ΗΠΑ, και ξανά στο Euro 2021, όπου η «Ατζούρα» κατέκτησε το τρόπαιο στο Γουέμπλεϊ απέναντι στην Αγγλία. Από το 2012, όλες οι ιταλικές αποστολές σε Ολυμπιακούς Αγώνες – Λονδίνο, Ρίο, Τόκιο και Παρίσι – φόρεσαν Armani. Το ίδιο θα ισχύσει και για τους Χειμερινούς Αγώνες Μιλάνο-Κορτίνα 2026.
Η εικόνα των Ιταλών αθλητών ντυμένων Armani στους Αγώνες έδινε μια αίσθηση ενότητας, κύρους και πολιτιστικής ταυτότητας. Ήταν ένα μείγμα εθνικής υπερηφάνειας και μόδας που μόνο ένας σχεδιαστής με το εκτόπισμα του Αρμάνι θα μπορούσε να πετύχει.
Νάπολι, Γιουβέντους και διεθνείς συνεργασίες
Το 2022, η Νάπολι ξεκίνησε συνεργασία με την EA7 και μέσα σε δύο χρόνια κατέκτησε δύο πρωταθλήματα, μεταξύ αυτών και το ιστορικό σκουντέτο του 2023, που έβαλε τέλος σε 33 χρόνια αναμονής. Ο Αρμάνι συνδέθηκε με μια από τις μεγαλύτερες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας των «παρτενοπέι».
Φέτος, η Γιουβέντους υπέγραψε συμφωνία με τον οίκο για να ντύνει εκτός γηπέδου την πρώτη ομάδα στις σεζόν 2025/26 και 2026/27. Από παλαιότερα, είχε συνεργαστεί με την Τσέλσι, τη Νιούκαστλ, την εθνική Αγγλίας και, το 2014, με την Μπάγερν Μονάχου. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι ο Αρμάνι αντιλήφθηκε έγκαιρα τη σημασία του ποδοσφαίρου ως «βιτρίνα» για τη μόδα.
Η παρακαταθήκη ενός οραματιστή
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι δεν έμεινε ποτέ στάσιμος. Από το Χόλιγουντ και την υψηλή ραπτική μέχρι τα γήπεδα και τα αποδυτήρια, ήξερε πώς να μετατρέπει τη μόδα σε πολιτιστικό φαινόμενο. Εισήγαγε την αισθητική της πολυτέλειας σε έναν χώρο που κυριαρχούσαν οι αθλητικές μάρκες, αποδεικνύοντας ότι η κομψότητα και η αγωνιστικότητα μπορούν να συνυπάρξουν.
Σήμερα, που όλο και περισσότερες εταιρείες πολυτελείας συνεργάζονται με ποδοσφαιρικούς συλλόγους, μπάσκετ ή Ολυμπιακές ομάδες, είναι προφανές ποιος έδειξε τον δρόμο. Ο «Re Giorgio» δεν ήταν απλώς ένας σχεδιαστής – ήταν ένας οραματιστής που επαναπροσδιόρισε τις σχέσεις ανάμεσα στη μόδα και τον αθλητισμό, δημιουργώντας μια κληρονομιά που θα συνεχίσει να εμπνέει και μετά το τέλος της ζωής του.
Πηγή: In.gr