Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βιώσει τοξικές συμπεριφορές στο διαδίκτυο. Γιατί όμως συμβαίνει κάτι τέτοιο και πως μπορούμε πραγματικά να το αντιμετωπίσουμε;
Όλοι γνωρίζουμε τι πάει να πει τοξική συμπεριφορά και οι περισσότεροι από εμάς την έχουμε ζήσει για να μπορούμε να καταλάβουμε τον ίδιο τον όρο. Στο διαδίκτυο, η τοξική συμπεριφορά είναι κάτι πολύ συνηθισμένο. Είναι πολύ συνηθισμένη σε όλα τα μέρη του διαδικτύου, από παιχνίδια μέχρι και σε απλά chat rooms.
Πλατφόρμες όπως το NV Casino Greece έχουν αναπτύξει ισχυρά συστήματα διαχείρισης κοινότητας και κώδικες συμπεριφοράς ακριβώς για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις, δημιουργώντας ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον για όλους τους χρήστες.
Το πιο ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο θέμα είναι πως οι χρήστες του διαδικτύου με τοξική συμπεριφορά φαίνεται να το απολαμβάνουν. Γιατί όμως; Στο σημερινό άρθρο, θα αναλύσουμε το συγκεκριμένο θέμα και θα δούμε γιατί ορισμένοι άνθρωποι απολαμβάνουν να είναι τοξικοί στο διαδίκτυο. Ας ξεκινήσουμε…
Η ψυχολογία πίσω από την τοξική συμπεριφορά
Το γεγονός πως τα άτομα με τοξική συμπεριφορά δεν έχουν λάβει σωστή ανατροφή και διακατέχονται από έλλειψη σεβασμού είναι γεγονός. Αυτό, ωστόσο ισχύει για όλες τις περιπτώσεις, όχι μόνο για το διαδίκτυο. Στο διαδίκτυο, υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να είναι τοξικοί.
Οι κύριοι ψυχολογικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην τοξική συμπεριφορά online περιλαμβάνουν:
- Ανωνυμία και προστασία της οθόνης – Οι χρήστες νιώθουν πως δεν θα υπάρξουν συνέπειες για την αρνητική τους συμπεριφορά
- Έλλειψη φυσικής παρουσίας – Η απουσία οπτικής επαφής μειώνει την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό
- Εκτόνωση καθημερινού άγχους – Χρησιμοποιούν τα online παιχνίδια ως μέσο εκτόνωσης από την πίεση της ζωής
- Αίσθημα ελέγχου – Το να μειώνουν άλλους τους δίνει την αίσθηση πως έχουν το πάνω χέρι
- Αντισταθμιστική συμπεριφορά – Ίσως δεν έχουν καθόλου έλεγχο στην πραγματική τους ζωή
Αυτό το συγκεκριμένο είναι η προστασία που προσφέρει η οθόνη. Οι χρήστες του διαδικτύου νιώθουν πως δεν θα υπάρξουν συνέπειες για την αρνητική τους συμπεριφορά. Έχουν την προστασία της οθόνης και νιώθουν πως τίποτα δεν μπορεί να τους βλάψει. Και τις περισσότερες φορές, αυτό είναι αλήθεια.
Μια άλλη θεωρία υποστηρίζει πως οι χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούν τα διαδικτυακά παιχνίδια ως μέσο εκτόνωσης από την πίεση της καθημερινότητας. Και προκειμένου να εκτονωθούν με τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο, συμπεριφέρονται άσχημα σε άλλους ανθρώπους, ξανά με την ιδέα πως δεν υπάρχουν συνέπειες.
Και τέλος, οι περισσότεροι από αυτούς που εκδηλώνουν τοξική συμπεριφορά στο διαδίκτυο, το κάνουν γιατί αυτό τους δίνει την αίσθηση του ελέγχου. Όταν μειώνουν κάποιον άλλον, νιώθουν πως αυτοί έχουν το πάνω χέρι και αυτό δίνει μια καλή αίσθηση. Κάτι τέτοιο ίσως και να προκύπτει επειδή αυτά τα άτομα δεν έχουν καθόλου τον έλεγχο στην πραγματική τους ζωή.
Η ανάγκη για προσοχή και επιβεβαίωση
Η ανάγκη για προσοχή και επιβεβαίωση είναι μια ακόμα ενίσχυση της τοξικής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Σκοπός πολλών στο διαδίκτυο είναι να αναδειχθούν και να λάβουν likes, shares και γενικότερα προσοχή. Αν αυτό δεν μπορούν να το πετύχουν με θετικούς τρόπους, καταφεύγουν σε αρνητικούς τρόπους, όπως η τοξική συμπεριφορά. Είναι προτιμότερο για αυτούς να αναγνωριστούν για τους λάθους λόγους πάρα να μείνουν αόρατοι.
Ειδικότερα αν μιλάμε για παιχνίδια multiplayer, οι τοξικοί παίκτες θα εκδηλώσουν την συμπεριφορά τους προκειμένου να μείνουν στο επίκεντρο και να λάβουν προσοχή από τους άλλους. Φυσικά, αυτό συνδέεται με μια βαθιά ανάγκη για επιβεβαίωση. Πολλές φορές αυτοί οι παίκτες νομίζουν πως με την αρνητική τους συμπεριφορά θα δηλώσουν την υπεροχή που νιώθουν πως έχουν και φυσικά θα παραμείνουν στο επίκεντρο.
Δυστυχώς, πολλοί παίκτες επιβραβεύουν τέτοιες συμπεριφορές και για αυτό βλέπουμε πολύ συχνά τοξικούς παίκτες να γίνονται διάσημοι στο διαδίκτυο και να δημιουργούν ολόκληρες καριέρες απλά από αυτό.
Ο ρόλος της κοινότητας
Όταν μια κοινότητα, ας πούμε μια κοινότητα ενός συγκεκριμένου παιχνιδιού, υιοθετεί την τοξικότητα ως συχνό φαινόμενο τότε είναι πιθανό να την υιοθετούν όλο και περισσότερα άτομα αυτής της κοινότητας. Ειδικά όταν τέτοιες συμπεριφορές, όχι μόνο περνάνε ατιμώρητες, αλλά επιβραβεύονται κιόλας.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η ύπαρξη τοξικών «προτύπων» —δηλαδή παικτών ή streamers με μεγάλη επιρροή, οι οποίοι φέρονται άσχημα στους άλλους, αλλά έχουν φανατικούς ακόλουθους. Οι νεότεροι ή πιο εντυπωσιαζόμενοι παίκτες συχνά μιμούνται τη συμπεριφορά αυτών των προσώπων, θεωρώντας ότι έτσι θα αποκτήσουν κι αυτοί φήμη, αποδοχή ή «σεβασμό» στο παιχνίδι.
Πως αντιμετωπίζεται η τοξικότητα
Η αντιμετώπιση της τοξικότητας αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των εταιρειών που δημιουργούν παιχνίδια για το διαδίκτυο. Οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι πολύπλευρες για να είναι και αποτελεσματικές.
Τα κύρια εργαλεία και στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση της τοξικότητας περιλαμβάνουν:
- Report Systems – Συστήματα αναφοράς για να καταγγέλλονται οι τοξικοί παίκτες και να λαμβάνουν ποινές
- Chat Mute/Block – Άμεσα συστήματα που επιτρέπουν τον αποκλεισμό επικοινωνίας με προβληματικούς χρήστες
- Automated Detection – Αυτοματοποιημένα συστήματα που εντοπίζουν τοξική γλώσσα και συμπεριφορά
- Community Guidelines – Σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και κώδικες δεοντολογίας
- Positive Reinforcement – Συστήματα επιβράβευσης για θετική και συνεργατική συμπεριφορά
- Moderation Teams – Ομάδες διαχειριστών που παρακολουθούν και επεμβαίνουν σε προβληματικές καταστάσεις
- Educational Initiatives – Εκπαιδευτικά προγράμματα για την ευαισθητοποίηση των παικτών
Τα περισσότερα παιχνίδια έχουν πλέον report systems, τα οποία χρησιμεύουν για να αναφέρονται οι τοξικοί παίκτες και να λαμβάνουν τις αντίστοιχες ποινές. Επίσης, υπάρχουν και άλλα πιο άμεσα συστήματα, όπως το chat mute, το οποίο επιτρέπει σε έναν παίκτη να αποκλείσει κάθε επικοινωνία με έναν άλλον παίκτη, αν νιώσει πως δεν του συμπεριφέρονται σωστά.
Ωστόσο, άποψή μας είναι πως όσα συστήματα και να εγκατασταθούν, το φαινόμενο θα συνεχιστεί. Όλα ξεκινούν από τους ίδιους τους παίκτες και αν αυτοί δεν αλλάξουν, δεν θα αλλάξει και η κατάσταση. Όταν οι ίδιοι οι παίκτες μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να απορρίπτουν και να μη συμμετέχουν σε τοξικές συμπεριφορές, τότε δημιουργείται μια υγιέστερη κουλτούρα. Το θετικό παράδειγμα, η ενσυναίσθηση και ο αλληλοσεβασμός είναι βασικά στοιχεία για να χτιστεί μια καλύτερη online εμπειρία.