Ο Ιταλός δημιουργός Φράνκο Τζεφιρέλι, γνωστός για την αισθητική του τελειότητα, αφιέρωσε σχεδόν έναν χρόνο γυρισμάτων σε τοποθεσίες αυθεντικής ιστορικής σημασίας, με σκοπό να προσδώσει τη μέγιστη δυνατή πιστότητα στην απεικόνιση της ζωής του Ιησού.
Η μνημειώδης τηλεοπτική παραγωγή «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κινηματογραφικά έργα που πραγματεύονται με σεβασμό και καλλιτεχνική ακρίβεια το Θείο Δράμα, ωστόσο, ένα κρίσιμο κομμάτι της ιστορίας του Χριστού δεν έφτασε ποτέ στην οθόνη.
Η σκηνή που δεν είδε ποτέ το κοινό
Ο Ιταλός δημιουργός Φράνκο Τζεφιρέλι, γνωστός για την αισθητική του τελειότητα, αφιέρωσε σχεδόν έναν χρόνο γυρισμάτων σε τοποθεσίες αυθεντικής ιστορικής σημασίας, με σκοπό να προσδώσει τη μέγιστη δυνατή πιστότητα στην απεικόνιση της ζωής του Ιησού.
Διαβάστε επίσης: Ολυμπιακός: Έτοιμη η… πρώτη μεταγραφή των «ερυθρόλευκων»
Επένδυσε σε διακεκριμένους ηθοποιούς και εξειδικευμένο καλλιτεχνικό προσωπικό, μετατρέποντας τη σειρά σε μια κινηματογραφική παρακαταθήκη. Παρότι αρχικά προβλήθηκε και ως ταινία, λίγοι γνωρίζουν ότι στο τελικό μοντάζ αφαιρέθηκε μία από τις σημαντικότερες σκηνές: εκείνη της Ανάστασης.
Παρακολουθήστε την «κομμένη σκηνή»:
Αν και η σκηνή είχε ολοκληρωθεί σκηνοθετικά και τεχνικά, η παραγωγή επέλεξε να τη μην συμπεριλάβει στο τελικό υλικό, αφήνοντας ένα καλλιτεχνικό και θεολογικό κενό που συζητείται ακόμη και σήμερα από κοινό και μελετητές.
«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ»: 6 πράγματα που δεν γνωρίζατε για τη σειρά έπος – Έτσι είναι σήμερα 50 χρόνια μετά ο πρωταγωνιστής
Η σειρά «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» έχει κατακτήσει διαχρονικά τις καρδιές του κοινού, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και πίστης. Κάθε Μεγάλη Εβδομάδα επιστρέφει σαν αληθινό τηλεοπτικό προσκύνημα, φέροντας μαζί της και ορισμένα άγνωστα παρασκήνια που φωτίζουν αλλιώς τη δημιουργία της.
«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ»: Η σειρά-μύθος που καθιέρωσε τη Μεγάλη Εβδομάδα στην οθόνη
1 . Η εμφάνιση του Ρόμπερτ Πάουελ «καθήλωνε» ακόμα και το συνεργείο
Ο Ρόμπερτ Πάουελ, με τα γαλάζια του μάτια και την ευγενική, λεπτεπίλεπτη φυσιογνωμία, πλησίαζε τις καθιερωμένες απεικονίσεις του Ιησού στις ρωμαιοκαθολικές παραδόσεις. Η μεταμόρφωσή του με τα κοστούμια εποχής ήταν τόσο επιβλητική, που μέλη του συνεργείου σταματούσαν να μιλούν ή και… να βλαστημούν όταν τον έβλεπαν ντυμένο ως Χριστό. Η παρουσία του στο πλατό ενέπνεε δέος και σιωπή, δημιουργώντας μια σχεδόν ιερή ατμόσφαιρα, όπως ανέφεραν άνθρωποι της παραγωγής.
2.Ο R2-D2 του Star Wars «εισέβαλε» στο πλατό του Ιησού
Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων στην Τυνησία, μια απρόσμενη «συνάντηση» έγραψε κινηματογραφική ιστορία. Ο Τζορτζ Λούκας γύριζε εκεί κοντά τον πρώτο Πόλεμο των Άστρων και, όπως αποκάλυψε η ηθοποιός Koo Stark, το ρομποτάκι R2-D2, λειτουργώντας με τηλεχειριστήριο, χάθηκε και… κύλησε κατευθείαν μέσα στο σκηνικό του “Ιησού από τη Ναζαρέτ”. Μια φουτουριστική στιγμή μέσα σε έναν βιβλικό κόσμο!
3. Ο Πάουελ υπέβαλε το σώμα του σε ακραία δίαιτα
Για να αποδώσει με ρεαλισμό τις σκηνές των Παθών, ο Ρόμπερτ Πάουελ υπέστη αυστηρή δίαιτα διάρκειας σχεδόν δύο εβδομάδων, λίγο πριν τα γυρίσματα των σκηνών της ανάκρισης και της Σταύρωσης. Κατανάλωνε μόνο λίγο τυρί ημερησίως, ώστε να αδυνατίσει αισθητά και να αντανακλά σωματικά τον πόνο και την εξάντληση του χαρακτήρα του. Η θυσία του για τον ρόλο αποτυπώθηκε έντονα στο τελικό αποτέλεσμα.
4.Ο Πάουελ δυσανασχετούσε με την… αποθέωση της εικόνας του
Παρόλο που αγκάλιασε τον ρόλο του Ιησού με σεβασμό, ο Πάουελ είχε εκφράσει ενόχληση στο παρελθόν, όταν διαπίστωσε πως ορισμένες χριστιανικές εκκλησίες χρησιμοποιούσαν φωτογραφίες του με το κοστούμι του Ιησού ως αντικείμενα λατρείας. Είχε δηλώσει πως αυτό το γεγονός τον ενοχλούσε βαθιά, αφού ποτέ δεν επιδίωξε να προσωποποιήσει τον ίδιο τον Θεό, αλλά να αποδώσει έναν πνευματικό χαρακτήρα με σεβασμό και ανθρωπιά.
5. Το βλέμμα του δεν ήταν μόνο φυσικό
Τα διαπεραστικά γαλανά μάτια του Πάουελ δεν ήταν μόνο χάρισμα της φύσης. Οι υπεύθυνοι μακιγιάζ πρόσθεσαν μια λεπτή γραμμή μπλε eyeliner στο άνω βλέφαρο και μια γραμμή λευκού στο κάτω, για να μεγεθύνουν το βλέμμα του και να του προσδώσουν κάτι σχεδόν υπερβατικό. Ο ίδιος ακολούθησε και την οδηγία του Ζεφιρέλι: να ανοιγοκλείνει τα μάτια του όσο το δυνατόν λιγότερο, ενισχύοντας έτσι το μυστικιστικό βάθος της ερμηνείας του.
6. Η Γκρέις Κέλι συνάντησε τον Πάουελ στα γυρίσματα
Η θρυλική Γκρέις Κέλι, τότε πριγκίπισσα του Μονακό, ζήτησε να ξεναγηθεί στα γυρίσματα της σειράς και να συναντήσει τον Πάουελ, τον οποίο θαύμαζε ιδιαίτερα. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μέσα σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα, καθώς η Κέλι είχε εκφράσει την επιθυμία της να δει από κοντά «τον άνθρωπο που ενσάρκωσε με τόση πνευματικότητα την πιο εμβληματική μορφή της ιστορίας».
Ένας ηθοποιός, μια ζωή μετά τον ρόλο
Ο Πάουελ δεν φυλακίστηκε στον ρόλο που τον καθιέρωσε. Παρότι για πολλούς η μορφή του ταυτίστηκε με τον Ιησού, εκείνος συνέχισε μια διακριτική αλλά δραστήρια πορεία κυρίως στο βρετανικό θέατρο και τηλεόραση. Σήμερα, ζει μακριά από τα φώτα, γύρω στα 80 του χρόνια, και παραμένει μετριόφρων και συγκρατημένος. Έχει δηλώσει ότι τον ενοχλεί που χρησιμοποιούνται φωτογραφίες του για θρησκευτική λατρεία, χωρίς τη συγκατάθεσή του. Παρ’ όλα αυτά, έχει αποδεχτεί τον αντίκτυπο του ρόλου, αναγνωρίζοντας πόσο βαθιά τον επηρέασε.
Ο «Ιησούς από τη Ναζαρέτ» δεν αποτελεί απλώς μια επιτυχημένη τηλεοπτική παραγωγή· πρόκειται για μια βαθιά συναισθηματική και καλλιτεχνική εμπειρία που, δεκαετίες μετά την πρώτη της προβολή, συνεχίζει να εμπνέει και να συγκινεί. Οι λεπτομέρειες πίσω από τη δημιουργία της, οι προσωπικές θυσίες των συντελεστών και η μοναδική ατμόσφαιρα που αποτυπώθηκε στην οθόνη, επιβεβαιώνουν γιατί το έργο αυτό ξεπέρασε τον χρόνο και καθιερώθηκε ως σημείο αναφοράς για κάθε γενιά. Μέσα από τον φακό του Ζεφιρέλι, η ιστορία του Θεανθρώπου αναδείχθηκε όχι μόνο ως θρησκευτικό σύμβολο, αλλά και ως καθολική αφήγηση ελπίδας, πίστης και βαθιάς ανθρωπιάς.
Πηγή: enimerotiko.gr