Ποδόσφαιρο και… τζόγος

Ονόματα εταιρειών στοιχήματος και online στοιχηματισμός. Χορηγοί στις φανέλες, ονόματα σταδίων και τηλεοπτικές διαφημίσεις. Το ποδόσφαιρο στη δίνη του τζόγου.

Ποια ομάδα υποστηρίζεις; Ή αλλιώς σε ποιον θα ποντάρεις τα χρήματά σου αυτή τη σεζόν;

Για πολλούς νέους οπαδούς, ένα στοίχημα την ημέρα του αγώνα, είναι μέρος του… τελετουργικού, όπως τα τσιπς και στο ημίχρονο ή το να προλάβεις να πάρεις τους παίκτες που θες έγκαιρα στο Fantasy. Ή οι μπύρες μετά το ματς με την παρέα. Με τον πολλαπλασιασμό των εφαρμογών στα smartphones που επιτρέπουν στους χρήστες να στοιχηματίζουν online μάλιστα, δεν χρειάζεται καν να πάνε σε κάποιο πρακτορείο πια.

Ο τζόγος είναι πολύ εμφανής πλέον στο αγγλικό ποδόσφαιρο. Αυτή τη σεζόν, σχεδόν το 60% των συλλόγων των δύο πρώτων τμημάτων της Αγγλίας έχουν ονόματα εταιρειών τυχερών παιχνιδιών στις φανέλες τους – δηλαδή εννέα από τα 20 κλαμπ της Premier League και 17 από τα 24 της Championship!

Παρακολουθείς ζωντανά ποδόσφαιρο σε οποιαδήποτε πλατφόρμα αυτή και – εκτός από τον αριθμό των εταιρειών στοιχημάτων που θα δεις στις φανέλες, τις διαφημιστικές πινακίδες και ακόμη και τα ονόματα των γηπέδων- θα δεις παράλληλα και πληθώρα εταιρειών τυχερών παιχνιδιών που θα δίνουν τις τελευταίες αποδόσεις κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων.

Τα άνωθεν έχουν «γεννήσει» μεγάλη ανησυχία σε ορισμένους ότι οι νέοι εκτίθενται σε ακατάλληλο περιεχόμενο. Επιπλέον, υπάρχει έρευνα που αποδεικνύει ότι οι ίδιοι οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές είναι μια ομάδα ιδιαίτερα εκτεθειμένη στην ανάπτυξη προβληματικών συμπεριφορών σε ότι αφορά τα τυχερά παιχνίδια και αυτό μπορεί να αποτελεί σύγκρουση συμφερόντων για τις ποδοσφαιρικές αρχές!

Ποια είναι η υπόθεση

Οι νέοι άνθρωποι εκτίθενται σε πολλές διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών;

Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου αυτό το καλοκαίρι, οι θεατές εκτέθηκαν σε διαφημίσεις στοιχημάτων σχεδόν 90 λεπτών κατά τη διάρκεια του τουρνουά. Οι εταιρείες στοιχημάτων και οι εταιρείες χαρτοπαικτικών λεσχών (καζίνο) έλαβαν ενάμισι φορές περισσότερο χρόνο προβολής από ό, τι οι εταιρίες οινοπνευματωδών ποτών και σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότερες από εκείνες των επιχειρήσεων γρήγορου φαγητού.

Ο αναπληρωτής υπουργός της εργασίας, ο βουλευτής Τομ Γουότσον, εξέφρασε τις ανησυχίες του για αυτό ακριβώς το γεγονός.

«Ένα από τα μοναδικά μειονεκτήματα αυτού του λαμπρού Παγκοσμίου Κυπέλλου ήταν ο βομβαρδισμός διαφημίσεων τυχερών παιχνιδιών στην τηλεόραση και τα social media στα οποία έχουν εκτεθεί χιλιάδες παιδιά», ανέφερε.

Από το 2011, η Επιτροπή Τυχερών Παιχνιδιών συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με τη διείσδυση τυχερών παιχνιδιών σε παιδιά κατά τα σχολικά έτη 7 έως 11 (με επέκταση ηλικίες 11 έως 16 ετών). Σύμφωνα με έρευνες που συγκεντρώθηκαν το 2017, το 12% των ερωτηθέντων ηλικίας 11 έως 15 ετών δήλωσαν ότι είχαν παίξει την τελευταία εβδομάδα.

Αν και αυτό δείχνει πτωτική πτώση από το 2011 (από 23%), ο καθηγητής Jim Orford του Gambling Watch (επίβλεψης τζόγου), δήλωσε ότι ο αριθμός των ποδοσφαιρικών συλλόγων με χορηγούς στοιχημάτων παραμένει «ανησυχητικός».

«Υπάρχουν στοιχεία ότι τα τυχερά παιχνίδια γίνονται ολοένα και πιο απενοχοποιημένα, ιδίως μεταξύ των νέων, οπότε, όλο και περισσότερο, τα στοιχήματα θεωρούνται αναπόσπαστο κομμάτι του να ακολουθείς και να υποστηρίζεις τον αγαπημένο σου αθλητή ή ομάδα», δήλωσε ο καθηγητής Orford.

Ο Marc Etches, διευθύνων σύμβουλος της φιλανθρωπικής οργάνωσης Gamble Aware, έθιξε την ίδια ανησυχία. «Έχουμε μια γενιά φιλάθλων που πιστεύουν ότι πρέπει να ποντάρουν  στο ποδόσφαιρο για να το απολαύσουν και αυτό είναι ανησυχητικό », είπε. «Έχει έρθει η στιγμή για μια πολύ αναγκαία συζήτηση για το πώς θα το διαχειριστούμε αυτό. Παρακολουθώντας το ποδόσφαιρο και βάζοντας ένα στοίχημα γίνεται ολοένα και πιο σύνηθες, αλλά δεν μιλάμε γι αυτό»

Παρακολουθήστε το ποδόσφαιρο στην τηλεόραση στο Ηνωμένο Βασίλειο και θα δείτε πολλές διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών.

Οι εμπορικοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς που προβάλλουν ζωντανά παιχνίδια της Premier League, της EFL και της Ευρώπης βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη διαφήμιση (καθώς και στις συνδρομές στις περισσότερες περιπτώσεις) για το εισόδημά τους. Εκτός από τα διαλείμματα που χαρακτηρίζουν διαφημίσεις που προωθούν τα τυχερά παιχνίδια γύρω από το ζωντανό ποδόσφαιρο, ορισμένες πλατφόρμες διαθέτουν επίσης τμήματα ζωντανών προγραμμάτων, τα οποία αποστέλλονται με μηνύματα χορηγίας από εταιρείες τυχερών παιχνιδιών.

Η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων (Advertising Standards Authority) εξήγησε ότι ενώ παρακολουθούν το περιεχόμενο των διαφημίσεων, δεν παρακολουθούν τον αριθμό των διαφημίσεων. Σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο της Αρχής: «Αυτό δεν ρυθμίζεται από εμάς ή από οποιονδήποτε άλλο οργανισμό – ο νόμος για τα τυχερά παιχνίδια του 2005 προβλέπει την προώθηση του τυχερού παιχνιδιού ως νόμιμης δραστηριότητας αναψυχής».

Υπάρχουν, ωστόσο, περιορισμοί που πρέπει να ακολουθούν οι διαφημιζόμενοι, καθώς οι διαφημίσεις δεν μπορούν να στοχεύουν σε άτομα κάτω των 18 ετών ή να περιλαμβάνουν ανεύθυνο περιεχόμενο. Το ASA εξήγησε επίσης ότι η βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών έχει έναν εθελοντικό κώδικα ο οποίος περιορίζει τις διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών γύρω από ζωντανά αθλητικά γεγονότα πριν από τις 20:00!

Κανείς δεν παραβιάζει τους κανόνες σε αυτό το επίπεδο. Οι διαφημίσεις τυχερών παιχνιδιών επιτρέπεται να εμφανίζονται, πριν από τα παιχνίδια, γύρω από ζωντανά αθλήματα, εφόσον οι διαφημίσεις αυτές δεν έχουν σχεδιαστεί για να προσελκύουν άτομα κάτω των 18 ετών. Μια απόφαση του ASA το 2015 έδειξε ότι το αν μια διαφήμιση έχει «ιδιαίτερη έκκληση» στα παιδιά εξαρτάται από τη δοκιμασία του κατά πόσο το περιεχόμενό της απευθύνεται πιο έντονα, σε άτομα κάτω των 18 ετών από ό, τι σε άτομα άνω των 18 ετών.

Αυτό δεν σημαίνει ότι άτομα κάτω των 18 δεν παρακολουθούν live αθλήματα.

Αυτές οι διαφημίσεις είναι αρκετά βαρυσήμαντες ώστε να ωθούν τους ανθρώπους να βάλουν το χέρι τους στην τσέπη τους και να ποντάρουν;

Το 2017, η φιλανθρωπική οργάνωση Gamble Aware διεξήγαγε έρευνα σχετικά με τη σχέση μεταξύ των νέων (ηλικίας 15-24 ετών) και των τυχερών παιχνιδιών στη βόρεια Αγγλία και τα Μιντλαντς. Ένα βασικό συμπέρασμα ήταν ότι το 35% των ερωτηθέντων που δήλωσαν ότι είχαν παίξει, δήλωσε επίσης ότι μια αγγελία τους είχε ωθήσει στο να το κάνουν ενώ δεν είχαν διαφορετική πρόθεση να στοιχηματίσουν.

Ενώ η ακριβής συσχέτιση μεταξύ των ανθρώπων που παρακολουθούν αγγελίες τυχερών παιχνιδιών και του εθισμού σε τυχερά παιχνίδια δεν είναι απολύτως αποδεδειγμένη, ο Tom Watson πιστεύει ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διερευνηθεί το θέμα.

«Με περίπου 25.000 παιδιά ηλικίας κάτω των 16 ετών εθισμένα στα τυχερά παιχνίδια, δεν έχει γίνει αρκετή δουλειά για να μελετήσουμε τα αποτελέσματα των διαφημίσεων», δήλωσε.

Οι ίδιοι οι ποδοσφαιριστές χρειάζονται προστασία από τα τυχερά παιχνίδια;

Σε μια μελέτη περίπου με δείγμα 350 ποδοσφαιριστές και αθλητών κρίκετ που διεξήχθη από την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Παικτών (PPF), τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι αθλητές είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες από το ευρύ κοινό να εθιστούν.

Οι υψηλού προφίλ περιπτώσεις ποδοσφαιριστών που αγωνίστηκαν όντας εθισμένοι στα τυχερά παιχνίδια  περιλαμβάνουν τον Joey Barton, τον John Hartson, τον Keith Gillespie και τον Dietmar Hamann. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί περισσότεροι που υποφέρουν σιωπηλά, ίσως από φόβο να επηρεάσουν τη σταδιοδρομία τους. Και αυτό ίσως υποδεικνύει γιατί μόνο το 6% των 170 ποδοσφαιριστών που ερωτήθηκαν από την PPF απάντησε!

Ένας στους 10 αθλητές που έδωσαν συνέντευξη στην PPF δήλωσε ότι έπαιξαν «για να μπορέσουν να ταιριάξουν με την τάση», ένας στους τέσσερις δήλωσε ότι ενθαρρύνθηκαν από τους συμπαίκτες τους για να το κάνουν και σχεδόν ένας στους τρεις σκέφτηκε ότι η σχέση της ομάδας τους με τη βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών, «τους ενθάρρυνε» στοίχημα.

Παρά τον αριθμό των χορηγιών για ποδοσφαιρικούς συλλόγους από εταιρείες σχετικές με τυχερά παιχνίδια, οι παίκτες στις οκτώ κορυφαίες ομάδες της Αγγλίας απαγορεύεται να στοιχηματίζουν στο ποδόσφαιρο. Αν και αυτό δεν σταματά μερικούς από αυτούς!

Ο Scott Davies, ένας πρώην επαγγελματίας ποδοσφαιριστής που εκτιμά ότι έχασε πάνω από £ 200,000 σε τυχερά παιχνίδια κατά τη διάρκεια της καριέρας του, μας είπε για το πώς στοιχημάτιζε εναντίον της ομάδας του στο ημίχρονο.

«Ήμουν στην αποδυτήρια, έβγαζα το τηλέφωνό μου από τα πράγματά μου και, μόλις ο προπονητής τελείωνε την ομαδική του ομιλία, θα το έβαζα κάτω από το σορτς μου και καθόμουν σε ένα δωμάτιο για να βάλω στοιχήματα στο δεύτερο ημίχρονο», εξήγησε.

Ο Scott συνεργάζεται τώρα με την διαχείριση κινδύνων EPIC, επισκέπτεται επαγγελματικές λέσχες παρέχοντας συνεδρίες σε παίκτες για τους κινδύνους του εθισμού στα τυχερά παιχνίδια.

Τον Απρίλιο του 2017, ο Joey Barton, παίζοντας στη συνέχεια για την Burnley, του απαγορεύτηκε η ενασχόληση με το ποδόσφαιρο για 18 μήνες, έχοντας βάλει 1.260 στοιχήματα σε αγώνες μεταξύ 2006 και 2016.

Ο Barton ισχυρίστηκε ότι ήταν εθισμένος στο τζόγο και άσκησε έφεση για τη διάρκεια της απαγόρευσης. Από τότε έχει μειωθεί η αναστολή, αφού το Συμβούλιο Προσφυγών της FA δήλωσε ότι η αρχική απαγόρευση ήταν «υπερβολική υπό τις συνθήκες», καθώς οι αποδείξεις από τον ψυχίατρο του παίκτη για τον εθισμό του δεν έπρεπε να απορριφθούν. Ο Barton είναι τώρα προπονητής της League One Fleetwood Town.

Τι γίνεται από τις ποδοσφαιρικές αρχές;

Την στιγμή της αναστολής του, ο Joey Barton κάλεσε τις ποδοσφαιρικές αρχές να αναγνωρίσουν μια «σύγκρουση συμφερόντων». «Υπάρχει μια τεράστια σύγκρουση μεταξύ των κανόνων τους και του πολιτισμού που περιβάλλει το σύγχρονο παιχνίδι», είπε εκείνη την εποχή.

Η FA έχει έκτοτε αποχωρήσει από μια συμφωνία χορηγίας με την Ladbrokes Coral. Ο Greg Clarke, Πρόεδρος της FA, προκάλεσε επανεξέταση στη συμφωνία χορηγίας.

Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τη σχέση του ποδοσφαίρου στην Αγγλία και τη βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών, ένας εκπρόσωπος της FA είπε στο bbc: «Πήραμε μια σαφή απόφαση σχετικά με τη σχέση της FA με τις εταιρείες τυχερών παιχνιδιών τον Ιούνιο του 2017 όταν ολοκληρώσαμε τη συνεργασία μας με τη Ladbrokes. Οι λίγκες και οι σύλλογοι έχουν τη δική τους σχέση με εταιρείες στοιχηματισμού»

Αυτό δεν είναι μόνο ένα ζήτημα που αφορά το αγγλικό ποδόσφαιρο. Στην Ιταλία, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της χώρας Luigi Di Maio, ανακοίνωσε την απαγόρευση διαφημίσεων τυχερών παιχνιδιών, πράγμα που σημαίνει ότι οι σύλλογοι απαγορεύονται να έχουν χορηγούς τυχερών παιχνιδιών. Αυτό έχει προσελκύσει κριτική από την Ευρωπαϊκή Ένωση Τυχερών Παιχνιδιών και Στοιχημάτων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η κίνηση θα οδηγήσει στους ανθρώπους που στρέφονται προς τις μη ρυθμιζόμενες εταιρείες και από τη Serie A, οι οποίοι ανησυχούν ότι αυτό μπορεί να βλάψει την ικανότητα του πρωταθλήματος να ανταγωνιστεί οικονομικά.

Η Premier League δεν έχει έναν κεντρικό συνεργάτη που σχετίζεται με τον τζόγο. Εναπόκειται στους ίδιους τους συλλόγους να αποφασίσουν ποιοι συνάπτουν συμφωνίες χορηγίας. Εάν έχουν χορηγούς τυχερών παιχνιδιών, δεν επιτρέπεται να τ συμπεριλαμβάνουν το λογότυπό τους σε φανέλες ή μπλουζάκια από τις ομάδες των νέων τους.

Το 2017, η EFL ανακοίνωσε μια πενταετή συμφωνία ρεκόρ για μπορεί το Sky Bet να συνεχίσει ως επικεφαλής χορηγός μέχρι το 2023-24.

Ένα δελτίο τύπου της EFL που αναγγέλλει τη συμφωνία ανέφερε ότι «υποστηρίχθηκε από ένα ενισχυμένο Μνημόνιο Συμφωνίας (MOU), το οποίο αποσκοπεί να βοηθήσει τους πελάτες του να παραμείνουν στον έλεγχο και να παίζουν με ασφάλεια». Περιελάμβανε επίσης μια νέα εκστρατεία επικεντρωμένη στην υπεύθυνη συμπεριφορά τυχερών παιχνιδιών, με το σύνθημα «Όταν η διασκέδαση σταματήσει, σταματήστε».

https://www.youtube.com/watch?v=sZ6oewHaIl8

Όλοι οι παίκτες της EFL φορούν τώρα μανίκια για τα πουκάμισά τους, με αυτό το μήνυμα.

Η Sky Bet και η EFL έχουν επίσης εισαγάγει μια νέα υπεύθυνη εκστρατεία τυχερών παιχνιδιών, η οποία έχει σχεδιαστεί για να εκπαιδεύει τους παίκτες και το προσωπικό από όλα τα 72 κλαμπ του πρωταθλήματος  σχετικά με τις βλάβες που μπορούν να επιφέρουν τα τυχερά παιχνίδια, τα επόμενα πέντε χρόνια. Το πρόγραμμα – που διατέθηκε από την διαχείριση κινδύνων EPIC – ξεκίνησε στην αρχή αυτής της σεζόν.

Ο Richard Flint, Διευθύνων Σύμβουλος της Sky Bet, δήλωσε: «Με τη χρηματοδότηση μιας τόσο σημαντικής υπηρεσίας για κάθε λέσχη θέλουμε να παίξουμε το ρόλο μας στη μείωση των βλαβών που προκαλούνται από τα τυχερά παιχνίδια μεταξύ των παικτών και του ευρύτερου προσωπικού τους. Αυτό.»

Η χορηγία δεν είναι κάτι νέο. Οι σύλλογοι, τα πρωταθλήματα και οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς είναι επιχειρήσεις και χρειάζονται ροές εισοδήματος και εσόδων για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Οι εταιρείες τυχερών παιχνιδιών έχουν γεμίσει ίσως το χώρο στο ποδόσφαιρο, που άφησαν πίσω τους οι ζυθοποιίες και οι κατασκευαστές τσιγάρων που κοσμούσαν τα σορτς των παικτών τη δεκαετία του 1980 και του ’90.

Χωρίς εισόδημα, θα μπορούσαν οι σύλλογοι να προσελκύσουν το είδος των παικτών που κάνουν τόσο πολλούς από εμάς τόσο ενθουσιασμένους από το παιχνίδι;

Επιπλέον, οι κινήσεις από την FA για να αποστασιοποιηθούν από τη βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών, καθώς και οι εκστρατείες γύρω από υπεύθυνα τυχερά παιχνίδια από τους ομολόγους της EFL και των επίσημων συνεργατών στοιχημάτων, δείχνουν ότι οι ποδοσφαιρικές αρχές αναγνωρίζουν τώρα την ανάγκη να δείξουν κάποια δράση στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Θα είναι αρκετό; Δεν θα θέλαμε να παίξουμε με τις πιθανότητες.

Πληροφορίες από το bbc.com

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από