Η Ακρόπολη στο έλεος – Το ιπτάμενο παπούτσι για 380 ευρώ, η μήνυση του ΥΠΠΟ και οι αντιδράσεις

Η Ακρόπολη στο έλεος – Το ιπτάμενο παπούτσι για 380 ευρώ, η μήνυση του ΥΠΠΟ και οι αντιδράσεις

Αδιανόητο διαφημιστό σόου μεγάλης φίρμας αθλητικών παπουτσιών πάνω από την Ακρόπολη - Δεν έδωσε άδεια το Υπουργείο Πολιτισμού και καταθέτει μήνυση - Σφοδρές αντιδράσεις από κόμματα και αρχαιολόγους

Μια απίστευτη εικόνα αντίκρισαν το βράδυ της Πέμπτης (15/5) πολίτες και τουρίστες της Αθήνας, όταν είδαν ξαφνικά ένα σμήνος από drones να κάνει επίδειξη ενός μοντέλου παπουτσιού της γνωστής εταιρείας αθλητικών ειδών, Adidas, για περίπου έξι λεπτά πάνω από την πόλη, με φόντο την Ακρόπολη.

Όπως προκύπτει από την αντίδραση του Υπουργείου Πολιτισμού, μάλιστα, η εν λόγω εταιρεία δεν έλαβε άδεια για τη διαφήμιση ούτε από το υπουργείο, ούτε από το ΚΑΣ.

Διαβάστε επίσης: «Βόμβα» από τη Γαλλία: «Πιθανή ανταλλαγή ανάμεσα σε Ολυμπιακό και Παρί»

Και το «καλύτερο»; Η άδεια για το «ιπτάμενο» αθλητικό παπούτσι πάνω από τον Παρθενώνα δόθηκε από την Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, που υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομικών, έναντι του ευτελούς ποσού των 380 ευρώ.

Θα πει κανείς, αν έδιναν εκατομμύρια, θα ήταν καλύτερα; Όχι, βέβαια, αλλά το να λες «όχι» στον Γιώργο Λάνθιμο για γυρίσματα στην Ακρόπολη και μετά να εισπράττεις 380 ευρώ για ένα… αθλητικό παπούτσι που «ίπταται», δεν «χωνεύεται» με τίποτα.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από έγγραφο που έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, το αίτημα για το drone show της Adidas έγινε προς τη διοίκηση του Ζαππείου, προς το ΔΣ, δηλαδή, της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, από την εταιρεία DRNS Show Experience IKE.

Το αίτημα αφορούσε στην «παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου στις 15 Μαΐου 2025, για την διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas. (μίσθωμα 380,00 €)», όπως αναφέρεται, με την αρμόδια Επιτροπή να κάνει δεκτό το αίτημα ομόφωνα.

Καταθέτει μήνυση το ΥΠΠΟ για τη διαφήμιση με φόντο την Ακρόπολη

Εν τω μεταξύ, το Υπουργείο Πολιτισμού, με σχετική ανακοίνωση, έκανε γνωστό πως θα καταθέσει μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

Το υπουργείο υποστηρίζει πως δεν γνώριζε τίποτα, ενώ όπως σημειώνει «είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».

«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι: Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟ.

Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι διατάχθηκε από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για την υπόθεση του drone show πάνω από την Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους.

Η διενέργεια της έρευνας ανατέθηκε στο Αστυνομικό Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως και μετά την ολοκλήρωσή της ο φάκελος θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία για την αξιολόγηση του υλικού και τις περαιτέρω ενέργειες της Δικαιοσύνης.

Σφοδρές αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Σάλο προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί το διαφημιστικό σόου με φόντο την Ακρόπολη, ενώ έντονα αντέδρασαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Για «εμπορευματοποίηση πολιτιστικών συμβόλων» κάνει λόγο το ΠΑΣΟΚ, διαμηνύοντας πως «η Ακρόπολη δεν είναι διαφημιστικό φόντο». Ειδικότερα, ο Τομέας & Δίκτυο Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ επισημαίνει πως «η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να ‘πατά’ την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά».

«Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή ‘έξυπνα’ διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού», προσθέτει.

Παράλληλα, σημειώνει πως «η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;».

Ο αρμόδιος τομέας του ΠΑΣΟΚ ζητά «άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα. Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους. Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες», ενώ υπογραμμίζει πως «ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».

ΣΥΡΙΖΑ: Ας διαλέξουν ποιος υπουργός θα παραιτηθεί και ας μην κρυφτούν πάλι πίσω από ΕΔΕ και πορίσματα

«Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που ‘πατά’ πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τονίζει και ο ΣΥΡΙΖΑ, ρωτώντας «με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν, τον περασμένο μήνα, το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;».

Επιπλέον, ο εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος, Γιώργος Καραμέρος, με δήλωσή του, υπογραμμίζει ότι «πέρα από την προσβολή της Ακρόπολης, εγείρεται και σοβαρό ζήτημα ασφάλειας καθώς δεν διαφημίζουν παπούτσια όλα τα drones. Ας διαλέξουν ποιος υπουργός θα παραιτηθεί και ας μην κρυφτούν πάλι πίσω από ΕΔΕ και πορίσματα».

ΚΚΕ: Δεν μας εκπλήσσει – Δεν είναι σημερινό το πρόβλημα

«Οργή και αγανάκτηση προκαλεί η διαφήμιση γνωστής αθλητικής εταιρίας που ανάρτησε πάνω από την Ακρόπολη το σήμα της και ένα γιγάντιο παπούτσι να τη συνθλίβει κάτω από το πέλμα του, σχηματισμένα με drones», σημειώνει το ΚΚΕ, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «η είδηση καθόλου δεν μας εκπλήσσει και ούτε μας καθησυχάζει η ενεργοποίηση του Υπουργείου Πολιτισμού, που άλλωστε έγινε μετά το σάλο αντιδράσεων, για το συγκεκριμένο θέμα».

Ο Περισσός υπενθυμίζει πως «το πρόβλημα της εμπορικής εκμετάλλευσης των αρχαιολογικών χώρων δεν είναι σημερινό» και προσθέτει ότι «τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε δει από διαφήμιση της Κόκα Κόλα στην Ακρόπολη, φωτογραφήσεις και επιδείξεις οίκων μόδας στον Παρθενώνα, το ναό του Ποσειδώνα και αλλού, video clip αμφιβόλου ποιότητας με φόντο αρχαιολογικούς χώρους μέχρι πολυτελείς δεξιώσεις κάτω από τη σκιά διάσημων αγαλμάτων».

«Η εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί διαχρονική πολιτική όλων των κυβερνήσεων και κοινή στρατηγική για όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πηγή της έχει τις αποφάσεις και κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προβλέπουν ελαχιστοποίηση της κρατικής χρηματοδότησης για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και εξεύρεση ιδιωτικών πηγών εσόδων, καθώς επίσης και την αξιοποίησή της για κερδοφορία άλλων πιο προσοδοφόρων κλάδων της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, ο χώρος της μόδας, ο οπτικοακουστικός τομέας κλπ.», υποστηρίζει το ΚΚΕ.

Και προσθέτει πως «για να εκπληρώνουν τα αρχαιολογικά μνημεία και η πολιτιστική μας κληρονομιά την πραγματική κοινωνική αποστολή τους, που είναι να προωθούν την ιστορική γνώση και να ανεβάζουν το πολιτιστικό επίπεδο πλατιών λαϊκών στρωμάτων, χρειάζεται ο λαός μας να αντιπαλέψει την πολιτική που αναγορεύει το κέρδος ως μέτρο ανάπτυξης και προόδου της κοινωνίας σε βάρος των λαϊκών αναγκών, υλικών και πνευματικών».

«Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει – Κανένας σεβασμός»

Ανάρτηση για το ζήτημα έκανε και η αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), Δέσποινα Κουτσούμπα.

«Πριν από λίγο εμφανίστηκε αυτή η διαφήμιση μπροστά/πάνω από την Ακρόπολη! Κάποια αθλητική φίρμα- και δεν ξέρουμε αν έχει πάρει καν άδεια. Το σύνθημα έχει ήδη δοθεί, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί ως φόντο τα μνημεία, ακόμη και τα μνημεία ΟΥΝΕΣΚΟ. Κανένας σεβασμός».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ