Αυτοί που εγκλώβισε ο κορωνοϊός στα ξένα – Συγκλονιστικές μαρτυρίες

Χιλιάδες Ελληνες της Βρετανίας δηλώνουν «εγκλωβισμένοι» και ζητούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Πολλοί έχασαν τις δουλειές τους, κάποιοι επικαλούνται προβλήματα υγείας, ενώ άλλοι δηλώνουν πως δεν αισθάνονται ασφαλείς εκεί. «ΤΑ ΝΕΑ» μίλησαν με κάποιους που κατάφεραν να γυρίσουν ύστερα από μεγάλη ταλαιπωρία

Με ένα πρωτοφανές κύμα αιτήσεων για επαναπατρισμό, λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, βρίσκεται αντιμέτωπη η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο. Χιλιάδες Ελληνες της Βρετανίας δηλώνουν «εγκλωβισμένοι» και ζητούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Πολλοί έχασαν τις δουλειές τους, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο υψηλό κόστος ζωής, κάποιοι επικαλούνται προβλήματα υγείας, ενώ άλλοι θέλουν να γυρίσουν επειδή δεν αισθάνονται ασφαλείς στη Βρετανία.

Οι απευθείας πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο απαγορεύθηκαν στις 24 Μαρτίου. Εκτοτε, η πρεσβεία μας στο Λονδίνο δέχεται διαρκώς αιτήματα επαναπατρισμού. Εως σήμερα, έχουν πραγματοποιηθεί τέσσερις πτήσεις με αεροσκάφη της Aegean, με τις οποίες επαναπατρίστηκαν ατελώς 422 Ελληνες. Προϋπόθεση για να συμπεριληφθεί κάποιος στις πτήσεις είναι να παρουσιάζει προβλήματα υγείας, να αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης ή να έχει «εγκλωβιστεί» στη χώρα (π.χ. όσοι επισκέπτονταν συγγενείς ή βρίσκονταν σε επαγγελματικό ταξίδι).

Η πρεσβεία καλεί όσους δεν υπάγονται σε αυτές τις κατηγορίες, αλλά θέλουν να επιστρέψουν, να αναζητήσουν εναλλακτικές οδούς μέσω τρίτων χωρών από τις οποίες εξακολουθούν να εκτελούνται πτήσεις προς την Ελλάδα ή επιτρέπεται η διέλευση οδικώς (Βέλγιο, Γαλλία, Ελβετία, Βουλγαρία κ.ά.). Μέχρι στιγμής, έχουν χορηγηθεί περισσότερες από 700 «βεβαιώσεις διέλευσης» τις οποίες επιδεικνύουν οι ταξιδιώτες στις Αρχές των κρατών αυτών.

Εως τις 28 Μαρτίου, οπότε έκλεισε η ηλεκτρονική φόρμα αιτήσεων, είχαν υποβληθεί περίπου 3.600 αιτήματα επαναπατρισμού. Εκτοτε, η πρεσβεία έχει δεχθεί εκατοντάδες νέα αιτήματα μέσω email ή τηλεφωνικώς. Οι ενδιαφερόμενοι υποχρεούνται να αποδείξουν ότι υπάγονται σε μία από τις επίμαχες κατηγορίες στέλνοντας ιατρικές βεβαιώσεις, αποδεικτικά λήξης μισθωτηρίων κατοικίας κ.λπ. Το προσωπικό της πρεσβείας βρίσκεται αντιμέτωπο με έναν τεράστιο όγκο εργασίας, καλούμενο να εξετάσει μία προς μία τις περιπτώσεις και να αποφανθεί επί της βασιμότητας της κάθε αίτησης.

Σημειώνεται ότι τα κριτήρια επαναπατρισμού δεν ανακοινώθηκαν από την πρώτη στιγμή, με αποτέλεσμα η πρεσβεία να κατακλυστεί από αιτήματα πολιτών που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Αυτό οδήγησε σε καθυστερήσεις και εκνευρισμό πολλών Ελλήνων που ζητούν να επαναπατριστούν. «Η πρεσβεία λαμβάνει καθημερινά μεγάλο αριθμό τηλεφωνημάτων και ηλεκτρονικών μηνυμάτων και μεριμνά για την άμεση κατά το δυνατόν απάντησή τους. Πρώτιστη μέριμνα ήταν να καταστεί σαφές ότι δεν πρόκειται περί διενέργειας γενικού επαναπατρισμού, αλλά για μέριμνα επιστροφής στην Ελλάδα όσων έχουν ανάγκη επείγουσας επιστροφής.

Για τον συντονισμό της προσπάθειας, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας όρισε Ειδικό Απεσταλμένο στο Ηνωμένο Βασίλειο για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας» δήλωσε στα «ΝΕΑ» εκπρόσωπος της πρεσβείας, προσθέτοντας ότι «σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Θυατείρων ελήφθη μέριμνα για συμβολική ενίσχυση κατά τις ημέρες του Πάσχα σε πρόσωπα που είχαν ανάγκη μεταξύ των αιτούντων επαναπατρισμό».

Οι μαρτυρίες

Τα τελευταία δύο χρόνια, ο 26χρονος Βασίλης εργαζόταν σε κατασκευαστική εταιρεία στο Λονδίνο. Τον Φεβρουάριο μετανάστευσε κοντά του και ο αδελφός του από το χωριό της Πελοποννήσου όπου ζούσε. «Πρόλαβε να δουλέψει μόνο δύο εβδομάδες. Επειτα πάγωσαν όλα. Σταμάτησα κι εγώ τη δουλειά και τα λεφτά τελείωναν. Αποφασίσαμε να γυρίσουμε πίσω μέσω Βρυξελλών. Στις 23 Απριλίου, κλείσαμε δύο θέσεις με το Eurostar. Είχαμε τεράστια αγωνία για το αν θα γινόταν η πτήση. Διανυκτερεύσαμε σε ξενοδοχείο. Την επομένη, στο αεροπλάνο συναντήσαμε Ελληνες που είχαν έρθει ακόμη και από την Αμερική. Φτάνοντας στην Αθήνα, μας έκαναν τεστ για κορωνοϊό. Μας πήγαν με πούλμαν σε ξενοδοχείο στη Γλυφάδα και μία μέρα μετά μας είπαν ότι δεν έχουμε τον ιό και μας άφησαν να φύγουμε. Πήγαμε στο χωριό μας, όπου θα παραμείνουμε στο σπίτι για 14 ημέρες. Το ταξίδι μας κόστισε 1.000 ευρώ. Σύντομα θα ξαναγυρίσω στο Λονδίνο, γιατί πρέπει να δουλέψω».

Η 27χρονη Ελένη Τρικεργιώτη μετανάστευσε στη Βρετανία το 2017 από τη Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία δύο χρόνια εργαζόταν στο Λονδίνο ως ψυχολόγος. «Λόγω του κορωνοϊού, μειώθηκαν οι ώρες εργασίας και συρρικνώθηκε το εισόδημά μου. Δεν μου έφταναν τα χρήματα και αποφάσισα να επιστρέψω. Εκανα αίτηση για επαναπατρισμό, αλλά δεν έλαβα ποτέ απάντηση. Αποφάσισα να πάω με τρένο στις Βρυξέλλες στις 21 Απριλίου κλείνοντας πτήση για Αθήνα την επομένη. Είχα αγωνία, καθώς είχα ακούσει για Ελληνες που τους γύρισαν πίσω επειδή δεν είχαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Στην ουρά για να επιβιβαστούμε στο αεροπλάνο δεν τηρούνταν αποστάσεις ασφαλείας. Στην Αθήνα, μας έκαναν τεστ και μας μετέφεραν σε ξενοδοχείο στην Ομόνοια. Ούτε κατά τη μετακίνηση αυτή τηρούνταν οι αποστάσεις. Υστερα από 20 ώρες, μας ενημέρωσαν ότι είμαστε αρνητικοί και έφυγα με ΚΤΕΛ για Θεσσαλονίκη. Η περιπέτεια αυτή μου κόστισε τρεις ημέρες ταλαιπωρίας και 500 ευρώ. Οταν κοπάσει η κρίση, σκοπεύω να επιστρέψω στο Λονδίνο».

Η Ν.Γ. από την Αθήνα ήταν από τους «τυχερούς» που μπήκαν σε πτήση επαναπατρισμού. «Μετανάστευσα στο Λίβερπουλ στις αρχές Μαρτίου, με σκοπό να δουλέψω σε ένα καινούργιο εστιατόριο. Εφτασα στην Αγγλία με 200 ευρώ στην τσέπη και έμενα σε ένα φιλικό ζευγάρι. Δυστυχώς, έπεσα επάνω στον κορωνοϊό και το εστιατόριο δεν άνοιξε. Λόγω ενός σοβαρού προβλήματος υγείας, έχω εξασθενημένο ανοσοποιητικό και αισθανόμουν μεγάλη ανασφάλεια. Εκανα αίτηση για επαναπατρισμό στα τέλη Μαρτίου. Πέρασαν δύο εβδομάδες για να μου απαντήσουν, έπειτα από πολλά email και τηλεφωνήματα. Με ενημέρωσαν ότι θα πετάξω μία ημέρα πριν από την πτήση. Στην Αθήνα μάς έκαναν το τεστ και μας πήγαν σε ένα ξενοδοχείο στην Ομόνοια. Ημασταν νηστικοί σχεδόν επί μία ημέρα. Περίπου 10 άτομα από την πτήση μου βγήκαν θετικά. Εγώ ήμουν αρνητική, αλλά επέλεξα να παραμείνω στο ξενοδοχείο για 14 μέρες. Ηταν μια οδυνηρή εμπειρία. Το μετάνιωσα που πήγα στην Αγγλία».

Γράψτε το σχόλιο σας

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις