Η νέα πραγματικότητα στο εμπόριο: Μάσκες, απολυμάνσεις και ουρές – Πού ποντάρουν οι καταστηματάρχες

Η νέα πραγματικότητα στο εμπόριο: Μάσκες, απολυμάνσεις και ουρές – Πού ποντάρουν οι καταστηματάρχες

Αντιμέτωπη με μια νέα, πιο δύσκολη και απαιτητική αλλά αναγκαία καθημερινότητα βρέθηκαν αντιμέτωποι σήμερα εργαζόμενοι και καταναλωτές σε καταστήματα λιανεμπορίου, τα οποία ανέβασαν σήμερα το πρωί, μετά από 52 μέρες ρολά και υποδέχτηκαν και πάλι τους καταναλωτές

Αντιμέτωπη με μια νέα, πιο δύσκολη και απαιτητική αλλά αναγκαία καθημερινότητα βρέθηκαν αντιμέτωποι σήμερα εργαζόμενοι και καταναλωτές σε καταστήματα λιανεμπορίου, τα οποία ανέβασαν σήμερα το πρωί, μετά από 52 μέρες ρολά και υποδέχτηκαν και πάλι τους πελάτες.

Στην νέα αυτή πραγματικότητα μέσα στα καταστήματα «πρωταγωνιστές» είναι τα αυστηρά μέτρα, όπως οι μάσκες, τα αντισηπτικά και τα γάντια, ενώ τα περισσότερα προϊόντα/εμπορεύματα ψεκάζονται και απολυμαίνονται με μεγάλη συχνότητα.

Οι ιδιοκτήτες να ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν να κλείσουν ένα μέρος έστω των μεγάλων ανοιγμάτων που δημιούργησε η περίοδος της καραντίνας.

Ο εμπορικότερος δρόμος της Αθήνας, η Ερμού, άρχισε να γεμίζει και πάλι κόσμο, όπως συνέβη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδα. Ο κόσμος βγήκε στα μαγαζιά, έκανε την έρευνα αγοράς του και κάποιοι έκαναν και τα ψώνια τους.

 

Τα πρώτα στοιχεία, μάλιστα, για την καταναλωτική κίνηση ήταν άκρως ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τους εμπόρους, οι οποίοι καλούν τους πολίτες να στηρίξουν τις μικρές κυρίως επιχειρήσεις που επλήγησαν βάναυσα από την κρίση και το διάστημα της καραντίνας.

Μάλιστα, οι ειδικοί εκτιμούν ότι τις προσεχείς ημέρες η εικόνα στα καταστήματα θα είναι ακόμα καλύτερη καθώς οι καταναλωτές θα διαπιστώσουν ότι δεν διατρέχουν κίνδυνο όταν τηρούνται τα μέτρα.

Πού ποντάρει τώρα το λιανεμπόριο για τζίρο

Πλέον, αφού ανέβασαν ρολά, οι επιχειρηματίες ποντάρουν σε υψηλή επισκεψιμότητα -τουλάχιστον στις αρχές- είτε από «παραδοσιακούς» πελάτες, είτε από εκείνους που οι ηλεκτρονικές αγορές τούς «απογοήτευσαν».

Παρά το γεγονός του ότι η «μεγάλη εικόνα» παραμένει εξαιρετικά αβέβαιη όσον αφορά τη μελλοντική κατανάλωση, το λιανεμπόριο «ποντάρει» σε μια σειρά παραδοχών.

Κατ’ αρχάς στελέχη επιχειρήσεων και επιχειρηματίες εκτιμούν πως η διεύρυνση του αριθμού και των κλάδων του εμπορίου που θα λειτουργήσουν, θα πάρουν «πίσω» μερίδιο της κατανάλωσης που έως πρότινος κατευθυνόταν στην αγορά του σούπερ μάρκετ, αφού αποτελούσε τη μοναδική λύση. Έτσι, το λιανεμπόριο καλλυντικών, οικιακού εξοπλισμού, ακόμη και της ένδυσης, προσμένει κάποιο τζίρο, εξαιτίας αυτής της δυνατότητας που επιστρέφει στην καθημερινότητα.

Όπως φάνηκε και με σειρά αγορών μέσω διαδικτύου, κάποιοι κλάδοι έχουν μείνει πίσω, αλλά οι ανάγκες παραμένουν για σειρά καταναλωτών μετά το δίμηνο lockdown. Έτσι, στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ενδέχεται να καταγραφεί έντονη ζήτηση για την κάλυψη αναγκών που δημιουργήθηκε το προηγούμενο διάστημα (από είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές έως ρούχα και παπούτσια της νέας σεζόν).

Μια ακόμη παράμετρος που ενδεχομένως επηρεάσει θετικά τη ζήτηση είναι -κατά την εκτίμηση στελεχών του λιανεμπορίου- το γεγονός ότι μετά από μακρά στέρηση, ο καταναλωτής τείνει να υπεραντιδρά. Ακόμη και με τα «σύννεφα» της ύφεσης να σκιάζουν το οικονομικό μέλλον των οικογενειών, εκτιμάται ότι ενδεχομένως, μερίδα καταναλωτών να σπεύσει να κάνει αγορές, «όσο ακόμη μπορεί», αναφέρουν παράγοντες του κλάδου.

Σημαντικό στοιχείο της «επόμενης» μέρας για το λιανεμπόριο παραμένει σταθερά η τιμή -και για αυτό τον λόγο «τρέχουν» προσφορές- αλλά και το αίσθημα ασφάλειας που θα προσφέρει κάθε αλυσίδα ή μεμονωμένο κατάστημα στους καταναλωτές. Έτσι, ο «συνωστισμός» και η χαλαρή τήρηση μέτρων προστασίας, πέρα από τον κίνδυνο προστίμων, εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο λιανεμπόριο, το οποίο έχει προετοιμαστεί ακόμη και για να καθοδηγήσει τους όποιους «απείθαρχους» καταναλωτές.

Ποιοι κέρδισαν το στοίχημα της πρώτης μέρας

Το στοίχημα της πρώτης ημέρας άρσης του lockdown φαίνεται να κέρδισαν τα καταστήματα καλλυντικών, αφού οι καταναλωτές έσπευσαν από το πρωί να προμηθευτούν τα προϊόντα που τους είναι απαραίτητα.

Ωστόσο, η διαδικασία των αγορών είναι πλέον διαφορετική, αφού οι καταναλωτές με το που μπουν στο κατάστημα, παίρνουν μια κάρτα προτεραιότητας, απολυμαίνονται με αντισηπτικό, ενώ στα μαγαζιά που διαθέτουν ασανσέρ, μπαίνουν πλέον μόνο δύο άτομα.

Σύμφωνα με τον Νικόλαο Ορφανό, ιδιοκτήτη καταστήματος καλλυντικών, η πρώτη μέρα λειτουργίας της επιχείρησης πήγε αρκετά καλά.

«Η πρώτη μέρα πήγε αρκετά καλά, με ποσοστά που βλέπαμε συνήθως μέρες εορτών».

«Ζητούμενο το κατά πόσο θα βγει ο κόσμος έξω να ψωνίσει» λέει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης εξέφρασε την ανυπομονησία των εμπόρων για την επανεκκίνηση των καταστημάτων τους.

«Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το άνοιγμα, όλοι περίμεναν με ανυπομονησία αυτή την μέρα γιατί δύο μήνες κλειστοί συσσωρεύονται χρέη και δημιουργούνται τεράστια οικονομικά προβλήματα. Από την άλλη υπάρχει μεγάλη ανησυχία και μεγάλη περιέργεια για να δούμε πώς θα κινηθεί το καταναλωτικό κοινό. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο θα βγει ο κόσμος έξω να ψωνίσει», επισημαίνει ο κ. Καφούνης.

Στη συνέχεια συμπληρώνει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ληφθούν μέτρα όπως αυτά που πρότειναν τελευταία στον πρωθυπουργό που σύμφωνα με τον κ. Καφούνη συμπυκνώνονται σε τρεις άξονες: φοροελαφρύνσεις, ενοίκια, η μείωση του 40% πρέπει να συνεχιστεί μέχρι το τέλος του χρόνου καθώς και, όσον αφορά τα δάνεια, να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις, η οποία μπορεί με αυτοματοποιημένες διαδικασίες να ξεπερνάει τα τραπεζικά κριτήρια και να μπορεί να φτάσει σε πολλές μικρές.

«Εμείς λέμε λίγα ποσά σε πολλούς και όχι μεγάλα ποσά σε λίγες επιχειρήσεις» αναφέρει.

Όσον αφορά τις υγειονομικές προφυλάξεις που έχουν ληφθεί, ο κ. Καφούνης τονίζει ότι όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις τηρούν αυστηρά τις οδηγίες της ΓΓΠΠ και της κυβέρνησης, ενώ κάποιες παίρνουν και ακόμη περισσότερα μέτρα προστασίας.

«Το προσωπικό θα φοράει στην πλειοψηφία του μάσκες. Ως Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών έχουμε προμηθεύσει ήδη δωρεάν τους εργαζομένους μας με μάσκες και ατομικά αντισηπτικά, τα καταστήματα όλα έχουν αντισηπτικά στην είσοδο στο ταμείο και ανεξαρτήτως του είδους που εμπορεύονται. Επίσης όλα τα είδη, πριν έρθουν σε επαφή με τους πελάτες, απολυμαίνονται -και πριν φτάσουν στον επόμενο καταναλωτή- κι αυτό το λέμε γιατί ο καταναλωτής θέλουμε να αισθάνεται απόλυτη σιγουριά όταν επισκέπτεται μια εμπορική επιχείρηση ότι θα τηρεί τα μέτρα με θρησκευτική ευλάβεια» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καφούνης.

Τι λένε οι καταστηματάρχες

Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Μαντώ Γιαννέτου, αντιπρόεδρος της ομώνυμης εταιρείας ανδρικών ενδυμάτων έχουν προμηθευτεί με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας ώστε να υποδεχθούν τους πελάτες τους.

«Κρατάμε τις αποστάσεις, έχουμε γάντια, μάσκες φοράει όλο το προσωπικό μας και αν κάποιος πελάτης θελήσει, έχουμε να τον προμηθεύσουμε» λέει η κ. Γιαννέτου. Παράλληλα όποιος δοκιμάσει κάποιο ρούχο, το ρούχο μετά στέλνεται απευθείας στο εργαστήριο ώστε να σιδερωθεί με πρέσα με ατμό πολύ δυνατό, για να γίνει η σωστή απολύμανση. Το κατάστημα θα διαθέτει εξαερισμό μόνο κι όχι air condition, όλος ο χώρος θα αερίζεται ενώ θα γίνονται πολύ συχνά απολυμάνσεις .

«Για παράδειγμα αν κάποιος έρθει να του πάρουμε τα μέτρα για κοστούμι, θα προσπαθήσουμε να κρατάμε αποστάσεις ενώ θα φοράμε μάσκα και γάντια», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Γιαννέτου.

Όσον αφορά τα δοκιμαστήρια, στο κατάστημα θα λειτουργούν μόνο δύο από τα πέντε που διαθέτει. «Δοκιμαστήριο θα μπορεί να μπει κάποιος πελάτης, δεν θα είναι κάποιος από εμάς μέσα, θα έχουμε αφήσει ήδη το ρούχο και θα φροντίζουμε με το που φεύγει, να απολυμαίνεται και αερίζεται» επισημαίνει.

 

Η Κωνσταντίνα Τσιτσίκα διατηρεί κατάστημα εσωρούχων στην Αγίου Μάρκου. Όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έτσι κι αλλιώς τα κάτω εσώρουχα δεν δοκιμάζονταν, ωστόσο τώρα «όποια θέλει να δοκιμάσει ένα σουτιέν καλό θα ήταν να γνωρίζει το νούμερο της, όπως επίσης αν χρειαστεί δοκιμή, προτιμότερο είναι να το φορέσει πάνω από τα ρούχα. Το πρόβλημα είναι τα νυχτικά και οι πυτζάμες που περνάνε από τα μάτια, μύτη, στόμα οπότε αυτό θα είναι που θα προσπαθήσουμε να μην δοκιμάζουν περισσότερο».

Και στο κατάστημα της κ. Τσιτσίκα πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει ο ατμοκαθαριστής, καθώς όπως λέει, όποιο εμπόρευμα δοκιμαστεί απευθείας μετά θα περαστεί με ατμοκαθαριστή.

«Έχουμε καθαρίσει πολύ καλά το μαγαζί, έχουμε περάσει τους πάγκους με αντισηπτικά, με χλωρίνη τα πατώματα και έχουμε περάσει όλα τα προϊόντα μας με ατμοκαθαριστή. Φοράμε μάσκες, έχουμε αντισηπτικό για τους πελάτες μας», υπογραμμίζει, ενώ προσθέτει: «Είναι πρωτόγνωρη η κατάσταση και για εμάς. Έχουμε περάσει από μία κρίση, δέκα χρόνων, και εκεί που αρχίσαμε να ορθοποδούμε, μας έριξε ο κοροναϊός». 

Κοσμοσυρροή στα μαγαζιά

Τέλος, όσον αφορά στην προσέλευση του κόσμου, τόσο στην Αθήνα, όσο και στη Θεσσαλονίκη, επικράτησε κοσμοσυρροή στους μεγάλους δρόμους με καταστήματα.

Για παράδειγμα, στην οδό Ερμού η προσέλευση του κόσμου ήταν πολύ μεγάλη, ενώ πολλοί ήταν αυτοί που δεν φορούσαν μάσκες.

Στη Θεσσαλονίκη ουρές σχηματίστηκαν έξω από μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων κυρίως στην οδό Τσιμισκή, όπου γέμισαν τα πεζοδρόμια.

Στο κέντρο της Πάτρας οι πεζόδρομοι με τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα πλημμύρισαν κόσμο που ψώνιζε… αμέριμνος καθώς η κατάσταση δεν θύμιζε σε τίποτα εποχή πανδημίας.

Υπενθυμίζεται ότι από σήμερα Δευτέρα 11 Μαΐου, επανήλθαν στην εργασία τους 155.962 εργαζόμενοι, δηλαδή το 22,5% των εργαζομένων που ετέθησαν σε αναστολή λόγω μη λειτουργίας των επιχειρήσεων τους και 66.010 επιχειρήσεις, δηλαδή το 25% των επιχειρήσεων των οποίων ανεστάλη η λειτουργία τους.

Συνολικά στα δυο στάδια επανεκκίνησης, δηλαδή αυτό της 4ης Μαΐου έως και σήμερα έχουν επανέλθει στην εργασία τους 225.000 εργαζόμενοι, δηλαδή το 33% των εργαζομένων που ανεστάλλει η εργασία τους λόγω μη λειτουργίας των επιχειρήσεων τους. Επίσης, έχουν επαναλειτουργήσει 93.000 επιχειρήσεις, δηλαδή το 35% των επιχειρήσεων των οποίων είχε ανασταλεί η λειτουργία τους με κρατική εντολή.

Οι κανόνες ασφαλείας

Για τα καταστήματα επιφάνειας κυρίως χώρου οι όροι που έχει θέσει η κυβέρνηση προβλέπουν: για επιχειρήσεις έως 20τμ: τέσσερα άτομα, από 20-100 τ.μ: τέσσερα άτομα + ένα άτομο ανά 10τμ και άνω των 100τμ: δώδεκα άτομα + ένα άτομο ανά 15τμ.

Σε περίπτωση που το εμβαδόν του καταστήματος υπερβαίνει τα 300τμ και αναπτύσσεται σε περισσότερα του ενός επιπέδου ισχύει και το κριτήριο επιπέδων, δηλαδή επιτρέπεται έως ένα άτομο ανά 10τμ ανά όροφο. Ισχύει η υποχρεωτική απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ ατόμων.

Επίσης, είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας από το προσωπικό και τους πελάτες.

Γράψτε το σχόλιο σας

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ